webForumDet fria alternativet

tabellbredd större än skärmens bredd

HTML & CSS

6 svar · 255 visningar · startad av lolukokasos

Medlem sedan mars 2001196 inlägg
Frågan#1

Jag ställde en liknande fråga i detta forum för några månader sedan utan något svar. Ska försöka vara lite tydligare denna gång :)

Jag har en struktur av tabeller där en tabell blir större automatiskt ju mer data man har, större än skärmens yta, så skapas vertikal scrollning. Men innan scrollning skapas verkar det som webbläsaren (IE) tar bort en del av tabellen (~5%, känns det som). När jag har mycket data så är det med andra ord mycket av tabellen som tas bort.

Finns det någon förklaring till detta, och framförallt, går det att göra något åt det?

Exempel

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Fick inte riktigt någon ordning på din kod, men

<link rel="stylesheet" href="css.css" typ[b]e[/b]="text/css">

ska i alla fall ligga innanför head, och lägg till ett "e" i type. ;)

Du har ju en mängd med nästlade tabeller som jag inte riktigt ser nyttan med, och jag antar att jag inte behöver säga att Netscape 4 inte kan visa sidan riktigt bra? ;)
Jag gissar bara, men kanske det kan finnas något maxantal tabeller, för om man tar bort några av dem, så syns fler av de tabeller som har klippts bort.

Jag skulle ha gjort om tabellstrukturen och skippat ett gäng med "onödiga" tabeller.

Medlem sedan aug. 2002477 inlägg

Problemet är inte att IE skär av tabellerna lite grann - problemet är att sidan inte fungerar alls i webbläsare som Netscape/Mozilla.

Rensa upp din kod, använd en doctype, och validera den.

okej, nu har jag lagt till lite information om doctype osv. så att den gick igenom validationen (W3C). :)

Men det är fortfarande samma problem med tabellerna. Det spelar egentligen ingen roll om jag har två tabeller eller 233 st. Webbläsaren beter sig likadant ändå.

Anledningen att jag vill ha det på det sättet jag visar i exemplet är att för att åskådligöra ett relationsträd. En tabell är helt enkelt en gren som kan ha andra grenar på sig (nya tabeller). Jag vill alltså använda webbläsaren (IE, intranät) för att åskådliggöra något som kommer att vara för stort för att visas på skärmen utan scrollning...

Netscape/mozilla-läsare är helt ointressanta i detta fallet.

Frågan är alltså varför tabellerna klipps av?

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Det spelar egentligen ingen roll om jag har två tabeller eller 233 st. Webbläsaren beter sig likadant ändå.

För mig blir det inte så. Om jag tar bort tabellen som innehåller rubriken "Svetsade specialhängare" (nivå 2), så kommer hela tabellen med "Silikongummiprofiler" (nivå 3) att synas helt. Tar jag bort "Svetsade specialhängare" så syns en del av "Kapverktyg" osv.

Jag har alltså inte en aning om ifall det är det här det beror på, utan noterar bara att om jag tar bort några tabeller så blir fler av de avklippta synliga. :)

Det spelar egentligen ingen roll om jag har två tabeller eller 233 st. Webbläsaren beter sig likadant ändå.

:r jag överdrev något...ursäkta.

Men är det inte rätt lustigt att när du tar bort en tabell så kommer det fram mer data? Det är detta jag är ute efter, varför är det så? :q

skapas verkar det som webbläsaren (IE) tar bort en del av tabellen (~5%, känns det som).

Jag undrar om det finns någon gnutta sanning i det?

Medlem sedan sep. 200213 inlägg

Hej

Har tittat på din sida och din tabell och kan bara konstatera att så går inte att bygga en sida. Du har lagt tabeller sida vid sida med innehåll och texten i alla dessa tabeller är större än webbläsarfönstret helt enkelt.

Vad du måste göra är att bestämma för vilken lägsta upplösning sidan skall vara 800/600 är en bra lösning.

Därefter skapar du en tabell med det antal celler som får plats i 800/600, det går alltså inte att ha hur många tabeller som helst bredvid varandra och tro att det skall få plats sedan spelar det ingen roll att det är procent eller ej för texten är tillsammans bredare än fönstret.

Teckenstorleken är ju också väldigt stor. Den går att minska på.

Mvh Peter

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)