PicklezzMedlem sedan jan. 2002448 inlägg
Hur skall man lyckas göra en sida som klarar alla krav då den inte godkänner mina länkar????
Line 48, column 50:
... item.gif" alt="."/><a href="/nysida/?changelang=1&PHPSESSID=6ba7ad5c44 ...
^Error: unknown entity "PHPSESSID"
Line 48, column 50:
... alt="."/><a href="/nysida/?changelang=1&PHPSESSID=6ba7ad5c44bfba51544 ...
^Error: reference not terminated by refc delimiter
jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg
Tecknet "&" har speciell betydelse i xml, och därför också i xhtml. Du måste skriva "&" när du vill ha ett "&" i text eller attributvärden.
Exempel:
<a href="/nysida/?changelang=1&amp;PHPSESSID=6ba7ad5c44 ...
i stället.
Vad "&" används till i xml? - jo att anropa ett "entity". Så det felmeddelandena säger är att den tror att du menar entityt "&PHPSESSIONID;"(som ju inte finns ;) ) men glömt delimitern ";"
Andra entitys är t.ex. "<", ">" osv.
Hur f*n skall jag lyckas med detta då? när det är php som själv "bygger upp" den länken och lägger till "&"...
aja...
jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg
Tsk tsk du behöver väl inte svära sådär :OO
Det är ju bara att stänga av sessions-automagiken i PHP och sedan skriva dit sessionsID:t själv i länktaggarna istället :e
Prova att göra såhär:
- Stäng av session.use_trans_sid så slipper du att PHP skriver in PHPSESSID automatiskt:
<?php
ini_set('session.use_trans_sid', 0);
session_start();
...
...
?>
OBS! ini-set:en alltid innan session_start()!
- Skriv om alla dina länkar, form-actions och annat som behöver sessions-id:t som:
<a href="sida.php?namn=godtyckligt;&amp;<?=session_name()."=".session_id()?>">
eller mer låst:
<a href="sida.php?namn=godtyckligt;&amp;PHPSESSID=<?=session_id()?>">
OBS bara, du *måste* inte använda PHPSESSID om du ställer kravet på att dina användare skall ha sina webbläsare inställda på att hantera cookies! (åtminstånde session cookies) - då räcker det med att slå av session.use_trans_sid...
KundeVälInteJagVetaAttDuInteKundeDetDärMedSessionerIPHP! ;) - ursprungsfrågan var ju dessutom om xhtml och inte om PHP :e
så sant så sant...tack så hemskt mycket för utmärkt hjälp! =) du är nog min favorit här jarvklo :birp