Fråga: Kan en blind se var en bildlänk pekar?
Ja, om man skrivit in texten även i alt attributet!
Okej att man inte vill hålla på och anpassa sin sida för blinda, men det är ganska dumt att lägga ner tid på något som gör att de inte kan surfa på sidan..
Bara man undviker den funktionen och skriver in vettiga beskrivningar i alt attributet så ska blinda kunna surfa på sidan.
Jag tycker inte det spelar någon roll hur mång procent som använder en viss webbläsare, upplösning, är blinda o.s.v. Jag tycker det ska funka överallt. Tyvärr har jag fått ge upp tanken att det ska funka i Netscape 1, men jag vill helst att det ska funka i Netscape 2. Sen när det gäller upplösning så är det ju inte hela världen om man skulle anpassa sidan för 800x600 eftersom att det enda man får stå ut med i 640x480 är en sidscroller.
Fast jag gillar själv sidor anpassade för 640x480 trots att jag har 1600x1200 eftersom att då behöver jag inte ha fönstret så brett.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inläggDe sidor jag gör anpassas för IE 3+ och Netscape 3+. Lägre läsare används oerhört sällan. Lite statistik från min sida visar att det är 0.3% som använder Netscape 3, så det är absolut inte många.
För att kunna främja utvecklingen så bör man nog se till att kanske lämna även Netscape 3 och Explorer 3-användare bakom sig. Kanske inte helt bakom, men det gör absolut inget om det fattas vissa funktioner som dessa inte kan se. Påpekar man då att de bör uppgradera till en nyare webbläsare så främjas utvecklingen av det.
Volvo kan ju inte sluta använda airbags bara för att det finns några som använder bilbarnstol. Det blir upp till dessa familjer att ta bort den funktionen.
Kanske ska överföra detta till webbläsarna också? Vill några användare ha kvar sin gamla läsare så missar de också vissa funktioner. Precis som att ägare av gamla bilar missar lite av säkerheten som finns i nya bilar.
------------------
MM@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Jo jag håller med om att det var en dålig liknelse (kom inte på bättre) men principen är att man itne ska diskriminera någon användare även om den gruppen av användare inte är så stor. Fast jag måste erkänna att jag själv inte håller denna princip särskillt bra :(
Att det är mindre än 1% blinda som använder internet tror jag oxå, men som jag skrev tidigare så är det inte bara blinda som använder detta sätt att surfa.
I vilket fall som hellst så tycker jag ändå att man ska prioritera människor med handikapp eftersom det finns så mycket annat som de inte kan göra.
//M@rtin
MM@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Ursäkta dubbelpostningen, kopplades ned precis när jag postade :(
//M@rtin
[Redigerat av M@rtin den 26 sep 2000]
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inläggMen jag kan faktiskt inte göra en sida som är anpassad till en blind bara för att det någon gång eventuellt dyker upp en blind och tittar på sidan.
------------------
MM@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Nej det vet jag inte om jag kan heller. Jag har för mig att det bara blir problem om man använder bilder för att visa text (inte så vanligt mer än i menyer) o om man gör det här men markeringen runt bilden.
Att ta bort markeringarna runt bilderna är ju ganska onödigt och menybilder är troligen inget problem om man använder alt texter.
//M@rtin