i-orMedlem sedan nov. 2001308 inlägg
Jag vill ha en tabellstruktur som ser ut som följer:
__
_ _ _ _
_ _ _height_
_ _ _best-_
_ _ _ämd _
_ _ _______
_ _ _height_
_ _ _obest-_
_ _ _ämd _
_ _ _ _
__
Kan jag på något sätt lösa det med rowspan?
Denna kod:
<table>
<tr style="height:50px">
<td>a</td>
</tr>
<tr>
<td rowspan="2">b</td>
<td rowspan="2">c</td>
<td>d</td>
</tr>
</table>
ger en tabell där första kolumnen har två celler istället för den sista.
Jag kan ju lösa problemet med att sätta in en tabell i den tredje cellen, men jag vill helst inte göra det.
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
Nej. Om inte den nedre cellen är fylld så kommer cellernas höjd att fördela sig jämt.
PallemanMedlem sedan dec. 2000465 inlägg
Hmm.. du borde kunna komma runt det så här:
<table width="600" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="height: 100%;">
<tr>
<td style="width: 200px;">&-nbsp;</td>
<td style="width: 200px;">&-nbsp;</td>
<td style="width: 200px;">
<table style="height: 100%;" width="200" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td style="height: 150px;">&-nbsp; </td>
</tr>
<tr>
<td>&-nbsp;</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
Ja, den lösningen har jag just nu, men jag ville helst undvika att ha en tabell innuti den yttre tabellen. Men det verkar inte som att det går att göra på något annat sätt. :(
Vad är det du försöker göra? Varför måste det vara en tabellcell?
Framgick inte det av min fina bild? :)
Det verkar som om det inte går och jag har löst det med en inre och en yttre tabell så gnugga inte hjärncellerna för mycket nu. :)
Undrade närmast om det fanns någon speciell anledning till att ha just en tabellcell att lägga innehållet i.
Annars hade det varit enklare att lägga en div överst i tredje cellen, om det just var för att hålla höjden.
Jag tycker inte div är särskilt pålitligt när det gäller exakta pixlar. Om det ska funka måste man lägga allt i div och det är inte så bra för äldre webläsare.
Anledningen till att jag måste ha två tabellceller i den tredje kolumnen är att jag har två olika bakgrundsbilder, varav den översta har fasta mått medan den nedre inte har det. Dessa bakgrundsbilder fogas ihop exakt med andra bakgrundsbilder i tabellen.
Hoppas att detta kan förklara något.
Du kan surfa in på https://www.runnerscorner.net så kanske du förstår mera. Håller just nu på att fixa hemsidan enligt xhtml-standard och passar samtidigt till att snygga till koden lite.
Du ska naturligtvis göra det som fungerar bäst för dig. Själv har jag inget problem med pålitligheten med div.
Ska man bygga om sidan uppbyggd med div så blir det till att designa om den. En design som utgått från tabeller kan skapa stora problem att bygga om med div. På samma sätt som designer uppbyggda med div kan vara svåra att återskapa med tabeller.
Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg
Om det ska funka måste man lägga allt i div och det är inte så bra för äldre webläsare.
Layers stöds i Explorer 4+ och Netscape 4+.
Du kan ju inte sitta och koda efter webbläsare som är 8 år gammla. :o
Jag har inga sådana ambitioner egentligen. Men det skadar ju inte när man provar sin hemsida i Explorer 3.0 och man kan läsa den. (vet inte om så är fallet, måste prova) Då blir man nöjd! :)
En besökstatistik (från november 1999) på en av mina gamla hemsidor säger detta:
Netscape 3: 2,04 %
Explorer 3: 0,15 %
Nu kan iofs dessa ha besökt sidan 1999, men ändå. Det finns de som inte har uppgraderats sin läsare på 8 år (inte många dock). Om man sedan ska ta hänsyn till dessa är en annan fråga. :)
Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg
Jag tycker att det är totalt ointressant om sidan funkar i Explorer 3. Det är betydligt mer intressant om den funkar i Lynx. ;)