webForumDet fria alternativet

Textdokument ser olika ut??

5 svar · 311 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Hur ska man få en källkod som är skriven i notepad att se likadan ut oavsett vilket typsnitt eller storlek på texten man har inställt? Om man t.ex. har ett par rader med kod där man vill att den sista delen i varje rad ska stå lite längre bort till höger i en rak kolumn. Ifall man gör detta och ställer in en annan storlek på texten i notepad så är kolumnen inte längre rak?????? Vad beror det på?

Jag har testat att förskjuta texten med både blanksteg och tab.

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

I vilket program källkoden öppnas i och hur den ser ut beror på vilka inställningar användaren har på sin dator.

Varför bry sig om hur källkoden ser ut hos klienten?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Textdokument ser olika ut??

AndreasC skrev:

Om man t.ex. har ett par rader med kod där man vill att den sista delen i varje rad ska stå lite längre bort till höger i en rak kolumn.

Du vill alltså ha rak högermarginal? Strunta i det. Använd rak vänstermarginal istället. Ordbehandlare brukar fixa rak högermarginal genom att ändra avståndet mellan tecknen. Det kan man inte göra i en textfil. Om du vill kan du använda Courier i Notepad. Då har varje tecken samma bredd. Dock, val av typsnitt är inget som lagras i textfilen, så en annan läsare kan få ett annat resultat om han väljer något annat än Courier.

Nej, vad jag menar är att jag skriver en rad och gör några blanksteg, fortsätter att skriva, gör en radbrytning, skriver i början av raden, gör några blanksteg tills jag kommer till exakt samma ställe där jag fortsatte att skriva på första raden. T.ex såhär:

<style type="text/css">
.fontstyle
{
font-family:arial; font-size:11px
}

#fontstyle2
{
font-family:arial; font-size:13px
}

Detta ser likadant ut vad jag än använder för textinställningar. Men det är i en annan fil som det spökar. Jag tror jag har kommit på vad det beror på nu. Filen i fråga är en js.fil som är hämtad från internet. Jag har inte gjort egna radbrytningar vilket jag tror gör att texten får ett eget liv.

Aja, nu funkar det inte bara för det. De två styckena som omges av två brackets ska vara förskjutna mer till höger som det ser ut i textfilen.

Anledningen till att jag vill att det ska vara på detta sätt är dels att jag vill att det verkligen ska synas att sidorna är handkodade. Allt för många använder sig ju av wysiwyg-editorer som frontpage och liknande och då hamnar ju koden i en enda stor klump. Dels vill jag att det ska se lite proffsigt ut och koden ska vara lättläst även för klienten ifall han får för sig att kolla på koden. Det finns absolut inget skryt i detta, jag är inte duktigare än någon annan. Det handlar mer om att det kan kännas kul att det man gör är bra och att det får kännas lite proffsigt :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)