TipxMedlem sedan nov. 200139 inlägg Jag har en tabell som e 100% width och 100% height. I denna har jag en iframe. Hur gör jag för att få så tabellen anpassar sig efter hur iframen's innehåll... tabellen utviggar sig ju inte även fast det är jättelång scroll i iframe'n...Går det ens att få så att iframen bestämmer tabellens längd?
Tacksam för svar.
För det första finns det inget som heter "height" i HTML. Detta måste isf fixas med css.
Funkar det inte att sätta en fast längd/höjd på tabellen?
EDIT: Hur gör du för att få tabellen 100%. Om du gör rätt borde ju tabellen bli större och därmed borde iframen passa.
virreMedlem sedan jan. 200219 inlägg Finns inget som heter height?!
height använder man ju hela tiden i tabeller bilder etc..
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
För det första finns det inget som heter "height" i HTML. Detta måste isf fixas med css.
Height finns med i alla (x)HTML-standarder men inte som attribut till <table>. ;)
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Height finns inte i någon HTML-standard på <table>, däremot fanns det på celler, <td>, i version 3.2 av HTML. Rekommendationen är att från html 4.0 (vi är nu framme vid xhtml 1.1) använda sig av stylesheets istället för att bestämma bredd och höjd - och då kan du lägga det på en tabell´.
Webbläsare från IE 3 och första Netscape stött height på tabeller, men som sagt detta ligger inte i html-standards och bör därför inte användas. Stylesheets är mycket kraftfullare att använda.
Tillbaka till vad du ville göra, vet inte riktigt vad du vill åstadkomma, men här är i alla fall ett exempel på hur stylesheet kan styra en tabell och en iframe (placera stylesheetet inom <head> och </head>
<style type="text/css">
#tabellen
{
position: absolute;
top: 100px;
left: 350px;
padding: 0px;
background: red;
}
#iframen
{
position: relative;
margin: 20px;
width: 300px;
height: 300px;
}
</style>
I detta fallet så positionerar du tabellen med id tabellen (top och left bestämmer var på skärmen). Iframen är placerad inuti tabellen och tilldelad id ifarmen, den positioneras sig realtivt till iframen, margin bestämmer hur mycket luft det ska vara mellan iframen och tabellkanten, width och height bestämmer storleken på iframen.
<table id="tabellen">
<tr>
<td>
<iframe src="testfil.htm" id="iframen">
</iframe>
</td>
</tr>
</table>