SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Jag har inte greppat det här med CSS ännu och hoppas att någon kan reda ut detta. Jag vill ha speciell formatering på länkarna i en meny, men de vill inte. Länkarna förblir standardblå och standardlila (besökta). Länkarna blir dock vita när man för musen ovanför dem så "hover" fungerar uppenbarligen. Så här ser min CSS-fil ut:
body {
background-color: #000000;
color: #FFFFFF;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
margin-top: 50;
}
a.meny:link {
color: ##FFCC00;
}
a.meny:hover {
}
a.meny:active {
}
a.meny:visited {
color: ##FFCC00;
}
Och så här ser HTML-koden ut:
<a href="biografi.htm" class="meny">biografi</a> |
<a href="diskografi.htm" class="meny">diskografi</a> |
<a href="lankar.htm" class="meny">länkar</a>
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Glöm det, jag hade råkat få med extra stakettecken framför färgkoderna. :r Men nu fungerar inte "hover" istället. Färgen ändras inte. Vad gör jag för fel?
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Så här ska det se ut (jag har ändrat ordningen på psuedoklasserna, ordningen ska vara lvha för att det ska fungera korrekt)
.meny a:link {
color: #FFCC00;
}
.meny a:visited {
color: #FFCC00;
}
.meny a:hover {
}
.meny a:active {
}
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Nej, det fungerade inte. Nu har de gått tillbaka till standardfärgerna. :x
RED: Det var ordningen som var problemet (som du sa), men annars fungerade originalkoden d.v.s "a.meny:link" o.s.v.
Tack för hjälpen! :)
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Glömde att du kanske hade tänkt dig att lägga till en klass på varje länk (a) istället för på en div eller tabell, då stämde ditt stylesheet - förutom ordningen då.
:-)
länkar
Hej
Skall du inte ha olikfärgade länkar på sidan behöver du inte ha ett klassnamn det räcker med a:link, a:visited, a:hover.
Mvh noodleman