plelkesMedlem sedan mars 2002823 inlägg Hej,
jag har tänkt lägga ut mitt CV på internet i form av en powerpoint presentation.
Jag använder mig av office 2000, som ju kan göra direkt websidor. Men det genererade så mycket "junk" så sidorna blev tungladdade och jätte långsamma....
Så nu har jag tänkt om och gör "vanliga" webbsidor.
- eller har någon av Er annat förslag?
För mitt CV har jag skannat in mina betyg och tjänstgöringsintyg.
- vilket format rekomenderar Ni för att det skulle vara så snabbladdad, men ändå läsbart?
tackar på förhand
/Peter
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Vad du än gör, om du vill verka seriös, så lägg inte ut det som PowerPoint-presentation. Det blir som du säger jäkligt tungladdat och fruktansvärt osmidigt. Kör en webbvariant, helt klart! Flash finns ju men det är bara overkill. Det går att få det riktigt bra och snyggt med vanligt HTML/CSS om man har lite känsla för färg, form och språk. Min egen sida är ett utmärkt exempel på det ;)
Vad gäller betyg och liknande så vet jag inte, lägg in allt i tabeller och vill de sedan ha en intervju/träff med dig så kan du ta med originalen då.
Hur som helst, format på bilderna bör vara gif om det rör sig om ren text. Räcker gott.
Lycka till!
FrasseMedlem sedan aug. 200231 inlägg Om jag var du skulle jag fixa till ett PDF dokument. Det är både snabbt och snyggt.
prlsMedlem sedan jan. 2000352 inlägg PDF-dokument, blir inte de lite väl stora?
Jag provade att scana in en testsida mha Acrobat 5, och den sidan blev ca 500 k.
FrasseMedlem sedan aug. 200231 inlägg Peter, det stämmer att storleken ligger där i kring. Men man får se till fördelarna istället. PDF-dokument är enligt mitt tycke ett mycket bra alternativ, om man nu skall skicka upp sitt CV på nätet. Alternativet är väl att göra en vanlig html-sida som du är inne på.
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Mitt tips är att ha en vanlig html sida + ett snyggt dokument i PDF format som man kan ladda ned. Eftersom eventuella arbetsgivare är intresserade av att få en utskrift eller iaf spara eventuella ansökningar så är PDF att föredra.
Beroende på vad det är du söker för jobb så kan PDF och Websida vara lite "overkill". Om din datakunskap har betydelse för jobbet är det ju ett stort plus. Då sitter de oftast på en fast uppkoppling och då är nedladdningen av ett PDF dokument oftast inte något större hinder.