webForumDet fria alternativet

Smart lösning?

3 svar · 247 visningar · startad av trexter.com

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 196 inlägg

Hur hade ni gjort om ni skulle göra ett skolschema i webformat? Jag vill inte bara scanna in det eftersom det dessutom ska vara dynamiskt och lektionsinfon ska hämtas från en databas. Som jag ser det finns det två möjligheter.

1. Antingen bygger jag upp det med tabeller, typ:

Tid - Måndag - Tisdag - Onsdag - Torsdag - Fredag och sätter ut lektioner som olika <td> med höjd beroende på när den börjar och slutar. Nackdelen är att även rasterna måste definieras, vilket är lite jobbigt.

2. Eller så sätter jag dem olika objekten med postion:absolute, bara det att det rör sig om 30-50 sådana....

Är det någonting jag förbisett?

:)

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Tabeller är väl alldeles perfekt för det. Varför skulle du vilja lägga varje "lektionstid" i ett lager? Verkar lite onödigt...

Finns det någon knytning till JavaScript eller skall jag flytta över tråden till HTML/CSS?

Vill du ha hjälp med databas -> presentation kanske ASP/PHP passar bättre.

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 196 inlägg

Hmmz, du har nog rätt.
Jaja, jag ladde tråden här eftersom jag trodde lager (i dhtml) var smartast men som sagt... ASP-delen behöver jag nog ingen hjälp med (än i alla fall ;) ) så jag antar att tråden kan flyttas till HTML/CSS.

:)

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Ok då flyttar vi. Även "lager" skapar du ju med CSS så det behöver du inte scripta. Men, som sagt en tabell verkar enklast, och vill du kan du ju lägga den i ett lager för att positionera det hela enkelt.

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb