bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Hej!
Har en sida med centrerat innehåll. Nu gör den så att bredden på sidan ändras ju om det finns en scrollbar eller inte till höger.
Kan man sätta så att scrollbaren alltid finns till höger (den vertikala, bara!), vare sig den används eller inte?! Alltså om innehålle tinte sträcker sig ner över sidan så ska det vara en ned-fadead scrollbar till höger.
Detta för att sidan ska ha samma bredd hela tiden och mitt centrerade innehåll inte ska förskjutas när man byter sida från en med mycket innehåll till en med lite osv.
Har hört om scroll="yes" i body-taggen men det finns väl inte ens??!!!
Vore tacksam för hjälp.
mvh: basse
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Du har hör rätt. scroll="yes" ska fungera.
Men jag har inte testat det själv.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg men det funkar inte. har testat. mitt webbediteringsprogram säger även att det inte finns. GoLive 6
använder du frames eller bara vanlig table-taggar?
Hur som helst går det att fixa med css, men det är lite olika tällväga sätt beroende på hur du gör...
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg inga frames och är inte ute efter scrolls i tabeller. det ska vara en vanlig sid-scroll fast den ska synas jämt.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Om du stylar scrollen så syns den även när den inte behövs
body {
scrollbar-face-color: #xxxxxx;
scrollbar-shadow-color: #xxxxxx;
scrollbar-highlight-color: #xxxxxx;
scrollbar-3dlight-color: #xxxxxx;
scrollbar-darkshadow-color: #xxxxxx;
scrollbar-track-color: #xxxxxx;
scrollbar-arrow-color: #xxxxxx;
}
overflow: scroll; finns i CSS. Istället för scroll="yes" då... :)
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Erik Juhlin skrev:
overflow: scroll; finns i CSS. Istället för scroll="yes" då... :)
sant men jag vill bara ha vertikala scrollen =/ svårt!!
hörde nåt om overflow-y: scroll men det funkar ej. inte på min mac iaf.
netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg använd
overflow: auto;
då får du bara där du vill tror jag