webForumDet fria alternativet

Textstorlek???

13 svar · 651 visningar · startad av Plutt

PluttMedlem sedan dec. 1999151 inlägg

Hej!
Undrar om man på något sätt kan göra så att en text på sidan alltid har samma storlek.
Helt oberoende på om man kör mac eller pc, netscape eller exploror, teckenstorlek: mellan eller
större... osv...

Det jag ska göra är en meny, och då pajjas allt om texten blir lite större i tex netscape...

går detta att lösa eller måste man göra det som en bild för att det ska bli likadant
överallt.?

God Jul
Pelle Plutt

RickeMedlem sedan dec. 199920 inlägg

Grejjen är väl att NS och IE har olika default-fonter (speciellt för <H1>, <H2> osv..), om du anger fonten på din text med ett stylesheet eller i <font>-taggen borde den ju se likadan ut i båda webläsarna.

------------------
//Ricke

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Nu är det inte riktigt så enkelt..Tyvärr.

Stylesheets funkar inte i de äldre webläsarna samt PC & MAC tolkar det där med storlek på tecken lite olika.

Ett JavaScript eller en ASP lösning är då att föredra och tyvärr (igen) så vet inte jag på rak arm hur man gör men det finns ju utmärkta forum för det :e

En liten gyllene "regel" är att inte använda storlek 1 över huvud taget då den blir oläslig i en MAC.

------------------
BIRE
http://www.livsstilsbutik.com
webmaster@livsstilsbutik.com

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Problemet med ett javascript blir att det är så stora skillnader på t.ex storlek 1 och 2.
Man kan inte bara göra så att storlek 1 i IE blir storlek 2 i NS för då blir texten typ dubbelt så stor... =(

//M@rtin

aMedlem sedan maj 2000755 inlägg

Hej om du har möjlighet att använda asp är det ganska smidigt att ändra typsnittsstorlekar etc genom att använda enkla if-satser där man gör lite olika lösningar beroende på plattform.

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Om det nu inte finns något annat, prova detta JavaScript och CSS-skript som Kjell har skrivit. Själv kör jag detta genomgående numer och har mycket nytta av det eftersom jag kan ange storlekarna beroende på vilken plattform folk sitter på likaväl som vilken webbläsare de har:
http://www.lammhult.com/sample/detect.htm

------------------
/Petra

Ett mycket bra script Petra!

Om någon önskar kan jag göra en likadan lösning för asp och lägga up här.

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Om jag använder Kjells skript, vad ska jag då skriva för att textstorleken ska vara 8px som i IE när man kör Windows för alla besökare.. eller.. hur tusan ska jag säga det :)

Alltså textstorleken ska vara lika stor hos alla besökare som den är i Windows, IE, med 8 pixlar.. jag vet inte om ni fattade nu ;)

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

tror du skall ha 9 i netscape och tio på alla mac-versioner för att få dem att se ungefär lika stora ut

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jupp, Verdana i Mac (Netscape) är nästan exakt 2 punkter (inte pixlar) mindre än i Windows (Netscape) medan i IE skiljer det en punkt i PC-versionen och en halv i Macversionen. När det gäller större stilar är det dock större skillnad.

Jag brukar köra så här med två storlekar:

Mac Netscape: 10pt, 24pt
Mac IE: 9.5 pt, 23pt
Win Netscape: 8 pt, 18pt
Win IE: 7 pt, 17pt

Då är det nästan exakt, kan avika en aning, men det är minimalt.

Själv hade jag problem med kjells skript som självstående javascript (man måste nog ange hela sökvägen till skriptet och inte bara dynamiskt) men jag la in scriptet i varje html-dokument istället och då funkar det utmärkt att hitta rätt css-skript.

------------------
/Petra

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Tack a och Petra :)

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

PluttMedlem sedan dec. 1999151 inlägg

Vad ska jag ställa in för storleker för att det ska se bra ut i de olika läsarna osv...

Just nu i Exploror ser det ut som jag vill att det ska se ut på alla ställena...
http://www.grupplarm.se/gl/images/knappar/nya/knappar.htm

Hejdå

Per

abbaMedlem sedan apr. 200049 inlägg

Hur ser det ut med netscape Linuxplattformen avseende textstorlek och input-rutor i jämförelse till t ex Netscape för windows?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

...som ovan undrade, undrar jag med. Det lilla jag surfar med min Linux inst. så har jag upptäckt att det ser ofta hemskt ut. Man kan ju iofs ändra inställningarna...fast då ser det ju taskigt ut på redan anpassade sidor :(

------------------
---Jippi!---

-PeW-

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)