Sico skrev:
folk med grov nedsatt syn brukar väll optimera sin dator så den kan läsa vanlig text?
men om man kör css.. man kan köra med pixlar.. och då skiter css om du har någon annan inställning
41 svar · 1 275 visningar · startad av Erik Juhlin · sida 2 av 3
Sico skrev:
folk med grov nedsatt syn brukar väll optimera sin dator så den kan läsa vanlig text?
men om man kör css.. man kan köra med pixlar.. och då skiter css om du har någon annan inställning
Det är väl webbläsarens fel? I Mozilla går det utmärkt att ändra storleken.
du kan ju ändra i IE med... men om du kör i css med 11px då kommer den alltid vara 11px...
Det är inte så enkelt längre...
11px är inte garanterat 11px i alla lägen...
för även om du anger textstorleken med CSS till 11px kan användaren ändra dess storlek i Mozilla med menyalternativet "View - text zoom".
Opera har också den funktionen...
IE också... Visa > Textstorlek
köra 800*600 på en 21" skärm funkar ju oxå. nä men folk som har problem använder sig väll ofta av en lösning som gör att dom kan se vanliga sidor precis som vem som hellst?
Ekström skrev:
IE också... Visa > Textstorlek
det går inte om du skriver som jag har på min sida... nu är den fonten låst... har provar redan...
I IE måste man göra en egen stilmall där man bestämmer storlek. Däremot om man anger storlek med procent så kan användaren ändra med View > Text Size... :)
Erik Juhlin skrev:
I IE måste man göra en egen stilmall där man bestämmer storlek. Däremot om man anger storlek med procent så kan användaren ändra med View > Text Size... :)
tack :)
Man har en mackapär som läser koden. Det kommer ljud ur användarens högtalare. ;)
Sen så är det inte bara blinda, utan även synskadade, utvecklingsstörda och på annat sätt handikappade.
Web-Tor skrev:
Man har en mackapär som läser koden. Det kommer ljud ur användarens högtalare. ;)
Tack, jag blev ju lite rädd först...
:e
Finns även en tuff mackapärer som gör om sidans text till blindskrift och en ännu fräckare grunka (en platta typ) som gör om bilder till så att man kan känna på dom med handen. :)
Web-Tor skrev:
Finns även en tuff mackapärer som gör om sidans text till blindskrift och en ännu fräckare grunka (en platta typ) som gör om bilder till så att man kan känna på dom med handen. :)
Grymt coolt ju! har ni tillgång till sådana där "plattor" då?
Hej!
Spännande tråd. Vi har fått i uppdrag att utveckla webbplatsen åt en stor aktör inom handikapp-branschen (om man nu kan kalla det så ;) ).
Jag har därför några frågor som jag hoppas få svar på:
01. Vi planerar att implementera en lösning för att möjliggöra att besökarna kan lyssna på innehållet på webbplatsen. Är det bra eller dåligt? Några förslag på lösningar för att möjliggöra detta på bästa sätt?
02. Vanligtvis kan man justera textstorlek via sin webbläsare. Vi tänkte göra ett javascript/CSS där man kan justera storleken på texterna direkt på sidan. Några kommentarer till det?
03. Finns det personer här som kan tänka sig ingå i en testgrupp för att utvärdera handikappanpassningen?
Tacksam för svar!
Mvh,
Rasmus
Fuel skrev:
? ex 12px = ??%
Hmm... Den frågan har inget svar eftersom det beror på användarens inställning av textstorlek i sin webbläsare!
Vill du göra en tillgänglig sida enligt gällande tillgänglighetsrekommendationer kan du inte ha pixelkontroll på typsnittsstorleken, utan du anger i så fall istället typsnittets storlek relativt den bastextstorlek som användaren ställt in i sin webbläsare.
Vill du alltså ha "större" text, anger du kanske font-size till 120% eller 1.2em, vill du ha "mindre" kanske du tar 80% eller 0.8em
Enheter som px är dessutom apparatberoende. T ex en skrivare räknar inte i pixlar, utan i punkter. En skärm har vanligtvis 72 eller 96dpi (dots per inch), medan en skrivare kan ha tex 600 eller 1200dpi...
(Nu brukar de flesta webbläsare försöka räkna ut vilken storlek som är lämplig för utskrift när man anger px och man brukar dessutom kunna zooma.)
Om man anger textstorlek i px så låser man textstorleken för alla IE-användare. Safari och Firefox överskrider låsningen och tillåter att man kan ändra textstorleken ändå, vilket är bra för tillgänlighet men egentligen fel i min mening. Opera zoomar allting, inte bara texten.
<edit>Förresten, jag har för mig att IE beter sig lite konstigt när man använder enheten em och zoomar texten... Därför brukar jag föredra % före em.</edit>