Fick en fråga av en tjej som undrade varför hennes sida inte finns med i sökmotorer trots att den är reggad där upprepade gånger under 6 månader. Beror det på META-taggarna?
Jag vet att titeln är dålig, den ska hon byta ut.
Jag är inte bra på META-taggar själv, men jag vet att man brukar skriva : <meta name="keywords" content=
Denna sida saknar ju "" runt keywords och description. Behövs de eller funkar det utan? Eller är det detta som är felet??
---------------------HENNES SIDA------------------------------
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>.: P r a n a :.</TITLE>
<meta name=description content="Prana idékonsult är ett kunskapsföretag som erbjuder företag hjälp att starta, utveckla och driva idé- och förslagsverksamhet eller att optimera en redan fungerande verksamhet.">
Mänga sökmotorer gillar inte att man upprepar samma keyword flera gånger eller att man reggar samma sida flera gånger.
Däremot om man kan få sidor som redan finns i sökmotorn att länka till sidan, så kommer den fortare, verkar som att vissa tycker att länkar till sajter har högre prioritet än om man reggar den.
I HTML4 behöver du i princip bara ha "fnuttar" runt attributvärden som innehåller mellanslag eller annan whitespace.
Hur olika sökmotorer beter sig när de stöter på meta-taggar utan fnuttar är dock antagligen inte entydigt eftersom varje sökmotor har sitt eget sätt att avgöra vad som är "fel" eller "rätt" eller om de ens skall bry sig om Meta-taggarna ;).
Det är alltså inte HTML-mässigt "fel" att utelämna fnuttarna som i exemplet, men det skadar heller antagligen inte att peta dit dem heller ;)
Petter: Snabbaste sättet att få reda på det där om citattecken runt "keywords" skulle nog varit att gå in på tex altavista.com -< visa källa och se hur de gjort.
De om några borde väl ha fått till det.
Mänga sökmotorer gillar inte att man upprepar samma keyword flera gånger eller att man reggar samma sida flera gånger.
Altavista har t.ex. som uttrycklig policy att kasta ut webbsidor som försöker "manipulera" sitt sökresultat genom att t.ex. upprepa sökord (keywords) eller som anger sökord som inte finns i texten på sidan eller inte har med sidan att göra.
We reserve the right to remove and/or to disable links to a Web site or Web page to which AltaVista has determined, in its sole discretion, that improper steps have been taken to manipulate AltaVista's search results
In order to maintain the integrity of the search index, we must sometimes exclude submissions that manipulate search results. Examples of such manipulation include, but are not limited to, the following:
...
Pages with off-topic or excessive keywords
Petter: Snabbaste sättet att få reda på det där om citattecken runt "keywords" skulle nog varit att gå in på tex altavista.com -< visa källa och se hur de gjort.
De om några borde väl ha fått till det.
Min fråga var om de BEHÖVS... inte hur en viss sida (som visserligen råkar vara sökmotor) har kodat.
Givetvis kollade jag de största sökmotorerna först i sourcen... Det var ju därför jag frågade om det gick att köra utan, främst för att jag blev nyfiken.
Tack ni andra för konstruktiva förslag. Ska testa dessa och återkomma.