AnkaMedlem sedan juni 200075 inlägg Hej, skulle någon snäll macanvändare hjälpa mig med att titta på en enkel testsida och meddela mig hur texten ser ut - är den läsbar, vilken och storlek. Enkelt eller hur?
(Ska kolla om stylesheetet fungerar)
Här är sidan:
http://hem.spray.se/larsowe.peterson/test/test.html
------------------
Anka
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Hej Anka,
I Netscape Communicator 4.75 (Mac) är texten helt läsbar.
Tog en skärmbild så du ser exakt hur det ser ut på en Mac: http://www.bazazz.com/ankan.jpg
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
AnkaMedlem sedan juni 200075 inlägg Vad skönt. Kan det vara på det sättet att mac inte gillar när man sätter storleken i pt utan vill ha px?
Det börjar ljusna
------------------
Anka
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Nejdå, det går med storlek, punkter eller pixlar, ska inte spela någon roll alls.
------------------
/Petra
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg Det har rätt stor betydelse vilket man anger (fast alla funkar)
Om man anger bilder, så anges de med en upplöaning ab 72 dpi (pixlar per tum) på PC och 72 dpi på mac, vilket innebär att de ser lika stora ut. Pratar man fonter i points anges de med 72 dpi på PC och 96 dpi i Mac. Därför ser de mer olika stora ut i PC och Mac när man använder points än när man använder pixels.
Om man inte vill skriva separata stylesheets för olika operativsystem är pixels att föredra.
/ m a r t i n
------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Martin, jag tror det där blev lite knasigt... men rätta mig om jag har fel.
På den gamla goda tiden när datorer var något nytt, så tillverkade Apple bildskärmar med 72 dpi's upplösning medan PC-tillverkarna gjorde skärmarna i 96 dpi. När Windows föddes så var de tvugna att kompensera för denna högre upplösning på skärmarna för att få "äkta" WYSIWYG (what you see is what you get).
När sedan alla bildskärmstillverkarna gjorde skärmar med 72 dpi så hängde inte Windows riktigt med, utan de kompenserade fortfarande för 96 dpi, och texterna (och även bilderna) i windowsmaskiner blev mycket större än i Macintosh.
Detta kan man lätt kolla om du skriver ut en sida med till exemel Verdana i 12 punkter och sedan har samma text på bildskärmen, jämför de två så ser du att texterna är större på skärmen. Jämför man sedan samma text mellan bildskärm och text på Mac ser man att det är en minimal skillnad mellan papper och skärm.
Så för att kompensera för detta när man designar webbsidor så måste man göra stilen något större i Mac än i PC, för att det ska se likadant ut i båda plattformarna. Dvs en 10 punkters stil i Windows motsvarar 12 punkters stil i Macintosh när man jämför dem med varandra, skärm brevid skärm.
Nu en fråga till Anka:
Använder du ett javascript som kollar vilken plattform och webbläsare som användaren har? Isåfall, är det ett javascript som du kallar på eller ligger hela scriptet i huvudet på html-sidan?
Jag har märkt att det kan bli problem om man inte har definitiva sökvägar till scriptet i IE, men i Netscape så funkar det bra (oavsett plattform kan tilläggas). Därför brukar jag lägga in såna javascript (typ Kjell's detect-script) direkt i varje html-sida. Då funkar det mycket bättre.
------------------
/Petra