Jag letar efter en select box innehållande alla (eller de flesta) världens länder. Var kan man få tag på en färdig sådan?
"selectbox" med länder
9 svar · 334 visningar · startad av Skarre
Jag måste tacka "tjejmedhund" för den fina listan hon skickade. Tack! Jag glömde dock säga att den är till en svensk site. Jag kollade faktiskt på Hotmail, men jag får nog lösa det på något annat sätt. Listan ska vara till ett recensionssystem (CD-skivor) där man ska välja artistens ursprungsland. Majoriteten av artisterna som recenseras är dock från högst ett tiotal länder, och det känns lite "overkill" att ha en så extremt utförlig lista som Hotmail.
Men tack för hjälpen!
Google är annars en höjdare i såna fall: http://www.google.com/search?hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF8&q=form+select+country&btnG=Google-sökning&lr=
Skall det bara vara ett tiotal länder verkar det ju onödigt att rippa en färdigskriven lista över alla världens länder. Prova med att lägga till dem manuelt. Det tar väl inte mer än en minut om du är lite snabb på tangentbordet ;)
Det är därför jag tror att en annan lösning krävs. Jag kan ju omöjligen på förhand veta vilka länder artister som recenseras kommer ifrån. En statisk lista fungerar därför inte, men samtidigt vill jag inte gärna ge användarna de fria händer en vanlig textbox innebär. Felstavningar och annat kan göra att sökfunktionen inte fungerar som den ska etc. Ni förstår säkert problemet. Jag får nog helt enkelt göra som jag tänkte från början och lägga in en lista med alla tänkbara länder som finns.
Har du tilgång till asp el dyl serversrpåk kan du ju ha en dynamisk lista som byggs på allt erftersom.
Det är ASP jag kör, men jag hoppades slippa koda bort detta problem :). Problemet med slarviga användare kvarstår dock. När någon recenserar en skiva med t.ex. "Vanden Plas" måste jag först göra en ungefärlig sökning i databasen för att se om artisten eller en artist som stavas snarlikt (någon kan ju ha stavat fel) redan finns, och sedan fråga om recensenten syftade på den eventuella artist som hittades. Och vad händer om den första personen stavar fel? Jag antar att liknande problem uppstått tidigare på Internet så det gäller väl bara att hitta någon med erfarenhet av hur man löser det som kan berätta hur man gör.
Du skulle ju kunna använda dig av någon sorts funktion likt den i nyare windowsmenyer som inte visar de alternativ som inte används så ofta...
Lite överkurs iofs.