webForumDet fria alternativet

Target till frames

6 svar · 361 visningar · startad av Gustav

GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Tja!

Jag har en sida med en Flash-meny. Alla länkarna ska öppnas i ett frameset. Eller egentligen är det så att det ska öppnas i ett frameset i ett annat frameset.

Går detta att styra eller måste jag göra egna frameset's åt alla mina länkar i Flash-menyn?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Är inte 100 på att jag fattar frågan men jag ger mig på ett försök.

Du måste namnge dina frames med attributet name.
Det är sedan den namnet du använder på dina länkar i flash. Sök på "target" i Flash-forumet. ;)

Men funkar det även när man inte redan är i framesetet? Ska prova...återkommer snart! ;)

Hmm...det funkade inte så bra! Jag har ju alltså en förstasida där den här jobbiga menyn ligger. När man klickar på nån länk i menyn så hoppar man till ett frameset. I detta frameset ligger ännu ett frameset med två frames som då innehåller meny/överskrift och innehåll.

Jag vill alltså länka från förstasidan in i "innehåll". Funkar det tro?

Hmm...kom på en grej:

Ett sätt att göra det på är ju att lägga ett script på varje "innehåll-sida" som gör att de sidorna alltid öppnas i ett visst frameset...jag har sett detta nånstans men aldrig riktigt reflekterat på det innan.

När jag letar nu så hittar jag bara script som känner av om sidan öppnas i rätt frames och gör den inte det så skickas man in i frames...fast då hamnar man alltid på första start-sidan igen... Jag vill ju vara kvar på samma sida...bara att just DEN sidan hoppar in i sina frames.

Nån som hänger med? Jag tappade nog bort mig själv för en stund sen...*ler*

Men...detta var väl inte så smart? Det är ju HTML det handlar om egentligen...inte Flash!

Jag yrkar på en tillbakaflyttning... ;)

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Eller kanske Javascript :q

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)