webForumDet fria alternativet

Skugga med text?

3 svar · 475 visningar · startad av Brimba

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Satt och funderade på om man kan få detta att fungera:

\<span id=kontaktakta style="top: 32; left: 402; z-index: 10;"\>
							\<%=rubrik%\>\<B\>Kontakta oss\</B\>\</font\>
							\</span\>
							\<span id=kontaktakta2 style="top: 30; left: 400; z-index: 11;"\>
							\<font face="Arial" size="4" color="#FFFFFF"\>\<B\>Kontakta oss\</B\>\</font\>
							\</span\>

Jag tycker det, men fick det inte att fungera riktigt.. några tips?

Om man lägger till position: absolute; kan man få det att fungera som en skugga, men eftersom jag vill ha texten innuti en tabell, kommer den inte att använda sig av tabellen.

Jag försökte även med:

\<span id=kontaktakta style="left: +2; top: +2; z-index: 10;"\>
							\<%=rubrik%\>\<B\>Kontakta oss\</B\>\</font\>
							\</span\>
							\<span id=kontaktakta2 style=z-index: 11;"\>
							\<font face="Arial" size="4" color="#FFFFFF"\>\<B\>Kontakta oss\</B\>\</font\>
							\</span\>

Det fungerar också bra, men problemet är som sagt att den inte lägger sig rätt då....

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

MagnusMedlem sedan dec. 1999252 inlägg

Så här har jag gjort:

i bodyn...

<div class="rubrik-a" STYLE="position: absolute; top: 13; left: 310; z-index: 10;">FAKTA</div>
<div class="rubrik-c" STYLE="position: absolute; top: 14; left: 311; z-index: 7;">FAKTA</div>
<div class="rubrik-b" STYLE="position: absolute; top: 12; left: 309; z-index: 5;">FAKTA</div>

i tillhörande css...

div.rubrik-a { color: #307470; background: transparent; font-size: 28px; font-family: Verdana; font-weight: 700; letter-spacing: 0.2em }
div.rubrik-b { color: #333333; background: transparent; font-size: 28px; font-family: Verdana; font-weight: 700; letter-spacing: 0.2em }
div.rubrik-c { color: #ffffff; background: transparent; font-size: 28px; font-family: Verdana; font-weight: 700; letter-spacing: 0.2em }

du kan nog trixa till det efter egna behov

\\Magnus

ps: annars så finns ju "filtret" "drop shadow"

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag är inte säker på att man kan positionera en spantag (den har ju sina begränsningar) brukligt är väl annars att man använder divtaggen. Filtret "drop shadow" fungerar endast med IE så din tanke brimba är ju inte dum...fast det kan bli problem ändå eftersom (min erfarenhet) NS inte gillar positionering inom tabeller.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

[Redigerat av PeW den 25 aug 2000]

AnkaMedlem sedan juni 200075 inlägg

Ville bara tala om att jo, man kan positionera en span tagg. Faktum är att det är med span eller divtaggen man bör använda position absolute för att det ska funka både i Ie och Netscape.

------------------
AMP

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)