JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Jag ska göra en utskriftrapport på nätet. Finns det något sätt i CSS att specificera hur ett sidhuvud ser ut, eller att kunna läsa av när en ny sida skapas?
Meningen är att det överst på varje sida (i en flersidig rapport) ska stå kolumnrubrikerna.
Går detta att lösa?
yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg ska det alltså stå olika saker för varje sida?
det är nog svårt att ordna, eftersom det beror mycket på skrivaren och skrivarinställningarna. Siduppdelningen kan ju variera beroende på vilka marginaler man ställt in och så...
Men jag vill reservera mig för att svara 100% negativt på din fråga då jag inte är så pass säker.
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Nej, inte olika saker överst på varje sida, utan samma.
Om man kan känna av vart en ny sida kommer kan man ju fixa iordning HTML sidan, men det går väl inte heller?
Exempel
(Sid 1 av 2)
Col1 Col2 Col3
--------------------------------
12 31 62
4 9 12
...osv hela sidan....
(Sid 2 av 2)
Col1 Col2 Col3 <--- Denna kommer alltså stå igen
--------------------------------
13 71 27
7 91 72
Jag vet att man kan bryta en sida med t.ex page-break-before: always men det går väl inte att använda css för att få fram när en sidbrytning kommer?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Njae inte direkt, men om du ställer in typsnitt, radhöjd och typsnittstorlek så kan du göra en grov uppskattning om hur många rader som får plats på varje sida.
Därefter kan du se till att just det antalet rader omsluts av en <div> med den typ av radbrytning du vill ha.
Sedan kan du experimentera med div:before {content:'en text som läggs in före div-taggen'}. Bara du är medveten om att :before inte funkar i äldre webbläsare typ MSIE5!!!!
Förresten: Du har säkert redan sett det, men i http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=358141#post358141 finns några vettiga länkar till artiklar om CSS och utskrifter.