det undrar jag med!
Kan man på något sätt använda en bild som bakgrund på en scrollbar istället för en färg och på så vis få den att bättre smälta in på sidan?
16 svar · 493 visningar · startad av Quid
Kan man på något sätt använda en bild som bakgrund på en scrollbar istället för en färg och på så vis få den att bättre smälta in på sidan?
det undrar jag med!
Tack och lov kan man inte göra det ännu...
oki...?
Håller med web-tor, varför ska man hålla på att ändra användarens miljö hela tiden, det skapar problem med tillgängligheten, låt skrollen vara....
Fast det ser ju 130% snyggare ut om scrollen morphas in i sidan.
Nä, det kan man inte. Och som skrivet; tack och lov för det!
hur får man till färg då???
Jag förstår inte att man kan emot något som skulle kunna vara lika snyggt som en dhtml-scroller fast med samma funktionallitet som en vanligt. Då blir det ju ju trots allt både snyggt och bra.
man kan ha bilder som scrollers..............håller på att få reda på hur man gör....
Jag skickar ett PM till dig om hur man kan göra!
Quid skrev:
Jag förstår inte att man kan emot något som skulle kunna vara lika snyggt som en dhtml-scroller fast med samma funktionallitet som en vanligt. Då blir det ju ju trots allt både snyggt och bra.
Vad som är snyggt tvistar de lärda om - men det finns en anledning till varför man inte bör ändra saker som skrollern, bland annat där för att det inkräktar på besökarens användarmiljö.
Om användaren har svårt att se färger har denne anatgligen använt ett färgschema till sin dator så att denne ska kunna ha tillgång till allt, om du kommer och ändrar en skrollbar så inkräktar på denne användares inställningar och gör det svårare för den att ta till sig informationen på din sida.
Bra webbsidor skapas inte med färgade skrolllister, skrollande dhtml och annat otyg, de skapas först och främst av bra innehåll och en välgenomtänkt form som är tillgänglig för alla.
Hans-Erik skrev:
man kan ha bilder som scrollers..............håller på att få reda på hur man gör....
Vi väntar med spänning på svaret.
jag ha redan skickat PM till han med koden........
Villd u ha dem?
Visst, posta den här!
Hans-Erik skrev:
kolla http://ghtml.com/showoff/scrollbar/index.html ...........
kolla källkoden för koden =D
Lägg ner. Han menade självkart den "riktiga" scrollern i webbläsaren och inte någon hemmabyggd DHTML-scroller. :P