Jag jobbar i HTML som det är i dagsläget.
Jag har som mål att bygga en webbshop åt en kund, med inlogggning, kundregister och kundkorg mm.
Är det ASP eller PHP jag skall satsa på att lära mig ?
Vilken känns mest framtidssäker PHP eller ASP ?
Det tar ju trots allt en stund att lära sig ett nytt sätt att jobba...
Så jag är tacksam för synpunkter från er.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Vilken känns mest framtidssäker PHP eller ASP ?
ASP utvecklas ju inte längre, medan PHP gör det. Men jag skulle satsa på något större och bättre, som Java eller .NET. Där får du inte kunskaper endast inom webprogrammering, utan kan även tillämpa dina nya, fräscha kunskaper inom applikationsutveckling då det är snarlik programmering. :)
LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg Jag skulle vilja säga så här:
Använder du en Unix- eller linuxserver välj:
- JSP
- PHP
Använder du en windowsserver välj:
- Byta till en unix/linux server ;)
- .NET
- ASP/VB
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg LAMP> Både PHP och JSP funkar ju också på en Win-server... ;)
LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg Ja, men hur bra på en skala? :e
Ja, men hur bra på en skala?
Jag antar att du med JSP menar Java? JSP är endast en liten del av hela tekniken Java och används för presentationsskiktet, man jämför inte JSP med PHP eller ASP, lika lite som man jämför bananer med gummistövlar.
På en skala så fungerar alla av mig kända Javaapplikationsservrar väldigt bra på Windows. Vill du ha ett exakt tal kan vi väl dra till med 8 av 10 möjliga på din efterfrågade skala.
ASP används också endast som presentationsskikt (när det används rätt). Så då bör man inte heller jämföra PHP med ASP.
frågan kvarstår
Är det ASP eller PHP jag skall satsa på att lära mig ?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Erik> Tja, det kan även PHP göra.
bigbadabom> PHP - om du bara har de två alternativen.
En bra lärobok från grunden i PHP
Tack för era svar och tips på övriga "språk".
Finns det någon bra bok för PHP som ni kan rekommendera mig ?
LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg Jepps, "Webbprogrammering med PHP" skriven av Viktor Jonsson. :)
LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg
Ursprungligen av sgtpepper
Ja, men hur bra på en skala?
Jag antar att du med JSP menar Java? JSP är endast en liten del av hela tekniken Java och används för presentationsskiktet, man jämför inte JSP med PHP eller ASP, lika lite som man jämför bananer med gummistövlar.
Okey, förtydligar mig lite vad jag menade med JSP. Jag var lite otydlig och generaliserade. Jag menade den webbteknik du kan använda med java:
* JSP
* Servlets
* Applets
* JavaBeans
* Etc