Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg
Vad bör jag tänka på för att det skall se "likadant" ut i både i I-explorer och Netscape. Tabeller, layers, textfields. etc.
Finns det något speciellt man bör tänka på för att inte sabba designen? Går det att undvika helt eller skall man köra med javascript?
MVH Jesper
Oj oj, detta verkar ju vara mera komplicerat än jag kunnat ana tydligen. ;)
SicoMedlem sedan maj 20001 980 inlägg
följa w3c standard tex :)
frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg
du kunde ju t.ex. börja med att förklara vad du menar med netscape och IE?
Finns ju ett antal versioner som alla har egna "hyss" för sig.
En rätt välkänd är ju NN4.xx's egnskaper med pixlar till procent till pixlar, och med avrundnings fel som det för med sig.(strular med tabeller, frames o.l).
Som Sico säger: "följa w3c standard tex " är ett bra tips ;)
SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
Det hjälper inte om man följer standarden, Netscape4 verkar ha en egen standard som de följer. :OO
Men börja med att följa standarden, sen fortsätter du med att skriva Netscape4-specifika funktioner och en kontroll som kollar vilken funktion som ska användas ( N4:ans eller standard-funktionen ).
jakeMedlem sedan sep. 2001437 inlägg
hur många använder NS 4 längre då?
Varför i så fall?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Det beror på vilken målgrupp sidan riktar sig till, men det är förvånandsvärt "många" som kör ex kör Win95 med Netscape 4.x.
förvånandsvärt "många"
Jag såg på min statistiksida att av 20000 träffar så använder ca 2,3 % netscape och då menar jag vilken version som helst.
Nej, jag tycker också att om man har version 4 och tidigare så får man kamma sig och bli lite mera uppdaterad. Varför använda tändare när man kan använda flinta och fnöske. ;)
/Jesper
Det beror som sagt på vilken målgrupp som sidan vänder sig till. Skulle du föra statistik på någon klan-sida får du ett resultat, tittar du på en forumsida för matlagning får du ett annat resultat.
En liten snabb sökning gac följande resultat.
Anledningen till att jag satte "många" inom citat var att jag menade att det är fler än man tror.
Sedan tycker jag att det är ens ansvar och skylldighet att som webbutvecklare (om man är seriös och inte bara lägger ut familjens semesteralbum på den privata hemsidan) gör så mycket som går för att så många som möjligt skall kunna se sidan, eller åtminstone ta del av den information som skall förmedlas. Är man medveten om egenheterna i ex. Netscape så går de i många fall att undvika eller arbeta runt. Okunskap är förlåtligt, det går att lära sig, men lathet är det inte.
Sen att sidan inte blir så hipp i Netscape 4.x är en annan sak, vill man vara hipp så får man väl installera något annat, huvudsaken att det funkar.
Taskigt om vägverket skulle ha samma inställning när de byggde vägar: här får du inte åka saab årsmodell 82 eller tidigare ;)
Det här inlägget svällde visst ut lite, men men...
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Jag håller med Jojoxx i mångt och mycket. Men, om vägverket istället hade sagt så här: "Det skumpar som fan om du åker här med din Saab -82, och du kan inte riktigt se ut genom vindrutan, men vi ser gärna till att placera nycklarna till en sprillans ny 9-5:a i din hand. Varsågod!"
What's your point? :e
Redigering med tillägg: Se inte detta som helt seriöst, men det kanske är något att tänka på i alla fall. :)
<ot dignity="-1" pulpfactor="103%">
Ja, ok, den metaforen var lite haltande. Men du vet alla miljöaktivister som skall åka gammal saab från -73. Att de sedan släpper ut 10 ggr mer miljöfarliga avgaser har deras näsa inte lyckats räkna ut ;)
Men å andra sidan skulle det ju vara skönt att få dem av vägarna...
</ot>
ElricMedlem sedan jan. 200249 inlägg
Jag har hållt på med HTML nu i flera år och i början så gick det att anpassa en sida till NN4 (använde faktiskt den själv då ;)), men nu de senaste åren, då man har börjat använda CSS och HTML 4.01, så är det i stort sett omöjligt att få en hemsida att se bra ut i NN4. Jag säger som alla andra, försök följa W3C-standarden så gått det går och se till så att sidan åtminstone går att läsa i NN4.
hypatiaMedlem sedan feb. 20011 325 inlägg
Jag håller fullständigt med Jojoxx! :)
Man kanske inte kan uppnå att sidorna ser helt lika ut, men de ska åtminstone funka.
För att fortsätta lite ot med diskussionen om bilar, så fick vi idag ett mail från vår datoransvarige, där han rekommenderar alla - oavsett dator och OS - att börja använda Mozilla istället för NN4. Den har ju länge använts mycket flitigt på universiteten, så nu kanske det börjar hända saker även där.
Även miljöaktivister kan göra en konsekvensanalys emellanåt... ;)