Jag har en server hemma som är ansluten till ett nätverk med ett par datorer. När man går in på min domän eller ipadress så skickar brandväggen iväg en till ip 192.168.0.25, alltså servern. Men jag vill hämta data från en fil/mapp på en annan dator i nätverket. Går det att göra? Om jag länkar med
<a href="192.168.0.1">Jättefin länk</a>
så kommer webbläsaren hämta från 192.168.0.1 i det nätverk som den visande datorn är ansluten till.
Det blev tyvärr samma problem där... den försöker ladda från en dator i det egna nätverket. Går det att åstakomma med ASP? Jag vet att de på fileplanet.com kollar statusen på servrar lite varstans, med de kan använda absolut länkning, tex
Nix. Det funkar inte. Den andra datorn kör IIS i Win2000, men brandväggen skickar vidare all trafik till huvudservern, som kör apache senaste versionen och chiliASP.
jag är inte så väldans haj på asp så det kanske finns något lättare sätt, men det här borde (har inte testat det) fungera
på "huvudservern", alternativ 1
<a href="lanlink.asp?id=1">Fint länknamn</a>
lanlink.asp
<%
Dim id
id = Request.QueryString("id")
IF id = "1" THEN %>
<!-- #include file="\\annandator\mapp\fil.asp" --> (om du inte har webserver på andra datorn)
<% ELSEIF id = "2" THEN %>
<!-- #include virtual="http://192.168.0.1/mapp/fil2.asp" -->
<% ELSE %>
Länken finns inte...
<% END IF %>
Det stora problemet verkar vara brandväggen... Även oom man ställer in den på att godtycklig port ska skicka till en annan dator så skickar den besökaren till den server som står överst i listan... :(
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e