webForumDet fria alternativet

även utan css

3 svar · 224 visningar · startad av jake

jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg

när man läser rekomendationer så står det ju att man bör anpassa sidan så att den ser skaplig ut även utan stilmallen...
men detta är ju svårt att kombinera med målet att inte ha layout i html-koden utan att ha all den i stilmallen...

om man tex har en tabellstruktur och inte ska ange "width" i html koden är det ju svårt att få det att se skapligt ut utan stilmallen...

några rekomendationer hur man ska göra..?

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

en fråga.. varför ska man undvika använda stilmallen.. det e ju det bästa som finns :q skit i dom rekomendationerna ;)

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Men det är väl knappast fråga om att undvika stilmallen, utan om att se till att sidan ser skaplig ut utan den. ;)

Jag tycker att man får acceptera att layouten kan bli sämre utan stilmallen, men sidan ska inte tappa information eller läsbarhet om det är någon besöker sidan med en webbläsare med dåligt stöd för CSS.

Apropå det här så märkte jag för ett tag sedan att det finns en liten knapp i Opera: "toggle between author mode and user mode" där man tillfälligt kan stänga av stödet för stilmallen. Det var himla fiffigt tycker jag. :)

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Att fonter och färger blir fel utan CSS:en är ju helt ok det som ställer till störst problem är bl.a. ramar runt bilder och (som du skriver) bredden på tabeller.

Har kunden beställt en sida som ska följa en standard till 100% så kodar jag enligt standarde och skiter i olika webbläsare. Ibland så vill man däremot att sidan ävan ska funka i vissa webbläsare och då är det alltid Netscape 4 som strular till det.

Eftersom den inte stödjer 'width' på tabeller i CSS så brukar jag lägga in transparenta bilder som puttar ut cellerna till rätt bredd. Det är inte snyggt men det är det ända sättet. ;)

Apropå det här så märkte jag för ett tag sedan att det finns en liten knapp i Opera: "toggle between author mode and user mode" där man tillfälligt kan stänga av stödet för stilmallen. Det var himla fiffigt tycker jag.

Ctrl + G ;)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)