webForumDet fria alternativet

Typsnitt

15 svar · 462 visningar · startad av Poppe25

Poppe25Medlem sedan apr. 2002255 inlägg

Hepp,

undrar vilka typsnitt man ni tror är standard. Jag håller på och skapar stylesheets för en webbplats, men är lite osäker på vilka typsnitt som är installerade på alla datorer.

Vore kul med många åsikter hära....

Ciao :bire

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Skulle tippa på att Verdana eller Arial anses vara standard.

cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg

håller med Quid

KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Verdana helt klart!

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Vet inte om Verdana är standard ? På min NT4 på jobbet hade jag ej Verdana vid gruninst. kan vara så att teknikerna inte valde med alla typsnitt vid installationen!!

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det närmaste "standard" man kan komma är väl de fördefinierade typerna i CSS, dvs serif, sans-serif, monospace etc, men Arial/Helvetica är stensäkra och Verdana är nästan jättesäkert ;)
Men det smartaste är väl att använda CSS och ge alternativ:

body {
    font-family: MinSuperDuperFont, Arial, Helvetica, sans-serif;
}
Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Helvetica är inte säkert, det vet jag. Arial däremot hade jag på min 386a med Win 3.1. Hur det är på andra operativsystem än Win vet jag inte. Men gör som spango skrev. :)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Är inte Arial och Helvetica samma grej?

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Hehe, märks att du är en programmerare och ingen grafiker! ;)
I.o.f.s. så är inte jag det heller, men i alla fall... :)

Ehhmmm, jag är kanske otydlig... Arial och Helvetica är kanske ganska lika, men är inte samma.

tackar för alla synpunkter....Spangos förslag är klart bra, så jag hade tänkt att göra...(men man skulle tvinga alla med datorer att installera alla roliga fonter + att de skulle kontinuerligt uppdatera sina webbläsare)

SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg

Tipset är att välja font-family:

body {
Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
}

Varför?
Verdana finns som standard i Windows och MacOS. Arial är en godtycklig reserv för båda dessa system. Linux har inte Verdana och Arial som standard utan har valt Helvetica som standard Sans-serif. Gamla MacOS saknade också Verdana och Arial vilket gör att en gardering med Helvetica (som var standard) känns rätt. Som avslutning skriver du in en allmängiltig sans-serif så bör du klara dig i 99% av fallen.

Serif-typsnitten är lite kinkigare men jag brukar använda:

body {
Times New Roman, Times, serif;
}
erreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg

men man skulle tvinga alla med datorer att installera alla roliga fonter + att de skulle kontinuerligt uppdatera sina webbläsare

Omöjligt, webmastrar måste inse att det är användaren som har makten på internet. Därför suger all slags "kontroll" exempelvis popupper, antihögerklicksskript o.s.v. (oj, nu kom jag visst lite off-topic. :) :r )

När det gäller frågan så är spangos sätt bäst, att köra med sans-serif som sista utväg. Och appropå det, kör man sin stilmall genom W3C:s CSS-validator måste man ha något av de där som sista typsnittsalternativ för den inte ska klaga.

Håller helt med om att man inte ska tvinga ngn till nått, det var bara ett uttryck för ett slags frustration....

Jag kör TopStyle som CSS-editor, känner du till ngt om för och nackdelar kontra W3C:s?

W3C:s validatorer är bara som sagt bara validatorer, man skriver in sidadressen också kollar den om sidan följer uppsatta standarder (vilket alla sidor självklart borde göra). Jag tror inte w3c har någon särskilld editor.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag tror inte w3c har någon särskilld editor.

Någon css editor har dom inte(vad jag vet) men en html"wysiwyg"-editor/browser har dom. Amaya

frankof > Ah, intressant! :) Den måste jag kolla närmare på.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)