webForumDet fria alternativet

URL ej hamna i History

8 svar · 399 visningar · startad av kristoffer

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

Kan man skriva något på en sida för att förhindra att URL:en läggs i Historyn i browsern?

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg
<meta http-equiv="Pragma" content="no-cache">

Här kan du läsa mer om Meta-taggar. :)
http://www.jojoxx.net/html/meta.html

Red: Jag ser nu att jag förmodligen har missuppfattat din fråga helt, men har inget mer svar att ge. :)

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Nope. Det är helt upp till använder att rensa där.(vad jag vet)

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Jag har för mig att jag någongång för lääääänge sedan läste i en typ av "Javascript för dummies" bok läste något om att man kunde fiffla med hitory och skriva över gamla inlägg med andra... skall försöka rota fram den boken... och jag vet inte hur det funkar eller om det funkar... som vanligt hoppas jag mer på att mina lätt irriga tankar kan få någon annan klok person att komma på något smart ur mina ord... ;)

Men jag skall se vad jag kan hitta, om det verkar vara intressant.

MVH Patrik

Jag hittade boken rätt snabbt faktiskt *ordning i oordningen* men det verkar som att jag mindes fel vad gäller det jag tidigare sagt. Det jag syftade på var "location.replace()" som tydligen disable:ar bakåt knappen, eller något...
Så om inte någon annan som vet mer än mig nu säger emot mig så hade jag fel :(

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

hmm, hur skulle den fungera då? "location.replace()", har testat här flera gånger men allt som händer är att den inte visar något alls!

Som sagt, kom ju slutligen på att det antagligen inte funkar alls... :(

MVH Patrik

cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg

Jag läste nyligen, men kanske den hjälper inte heller!
http://www.javascript.nu/meta.shtml
Med att lagra en sida i cache menas att sidan sparas på besökarens dator. Mer eller mindre alla webbläsare, gamla som nya, har denna funktion. Utan att du tänker på det har denna sida du nu läser sparats ner på din hårddisk. Även samtliga objekt, bilder, ljud etc. lagras på din hårddisk. Fördelen med detta är att om du nu skulle lämna den här sidan för att sedan trycka på back-knappen och komma tillbaka så behöver inte hela sidan laddas ner från internet igen. Istället laddas allt in från din hårddisk. Detta gör surfandet så väldigt mycket snabbare. Fast i vissa fall kanske man inte vill att sidan ska lagras i cache-minnet, då kan man med koden nedan se till att sidan inte gör det:
<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Mon, 27 Jul 1997 00:00:00 GMT">
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-cache">
Vad är nu detta?
Jag beskriver de olika taggarna var och en nedan:
Expires: Det som händer här är att webbläsaren inte cachar sidan om datumet redan passerat (alltså ska du skriva ett datum som redan varit).
Pragma: Gör så att sidan inte hamnar i cacheminnet, fast fungerar inte alltför bra med Internet Explorer.
Cache-Control: Är som Pragma, fast i och med HTTP/1.1 så ersattes Pragma med Cache-Control. Pragma fanns i HTTP/1.0.
Som jag skrev ovan så kommer detta att göra så att en besökare får ladda ner allt på din sida varje gång han kommer till den (tar alltså längre tid), detta är alltså inte att rekommendera om du inte vet vad du gör.

tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg

Antar att kristoffer menar uri-historiken och inte cachen, men jag kan ju ha fel.

Angånde location.replace() så har jag använt den vid ett flertal tillfällen vilket har fungerat alldeles utmärkt. Vad som händer när man använder metoden är att sidan som man kör metoden på INTE hamnar i historiken bland alla andra webbadresser utan ersätts av den adress som man anger som första argument till replace(). Ex:

self.location.replace("http://www.webforum.nu/");
136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)