webForumDet fria alternativet

angående w3c

13 svar · 356 visningar · startad av Sico

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

1. Height i TD, TR och TABLE-taggar klagar den på.. hur ska man göra?
2. Marginaler i BODY-taggen klagar den på..
3. ALT="" i img-taggen.. varför måste man ha med den? tycker jag verkar löjligt.. men men... standard ska va standard... arbete att skriva i onödan ju såvida det inte är länkar :l
4. <td width="30" valign="top" background="bgleft.gif"></td>

Error: there is no attribute "BACKGROUND" for this element (in this HTML version)

måste det va nåt innehåll ì td-taggen eller varför klagar den? jag använder ju background i andra td-taggar fast där har jag lite innehåll mellan td-taggarna...

SugarDaddyMedlem sedan apr. 20021 155 inlägg

1. Height ingår inte i standarden, men funkar exvis i Netscape
2. Tillägg av IE & NS
3. Om du vill slippa klag - skriv in ett mellanslag i alt-taggen
4 Background är inte korrekt enligt standard, dessutom måste du du ha ngt i <TD>-taggen för att det ska funka i exvis äldre NS

ok.. som jag trodde altså.. surt.. då kan man glömma w3c standarden på min sida.. behöver marginalerna + height :l

njae, du kan ju leka med css exvis

mjo men det följer ju ändå inte standarden

Jo, det är ju det gör [oftast] - läs mer på http://www.w3schools.com/css/

ok, shysst... jag har inte grejat så mkt med w3c innan men nu blir det grejer

då va det fixat.. men jobbigt att behöva lägga alla background="" i css tycker jag.. men det är väll bara att vänja sig

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Varför är det jobbigt? Du behöver inte definiera allt i <style>-blocket, du kan definiera det lokalt i elementet som du skall sätta background på med style="background-image:url('file.png');"

mjo det va det som va jobbigt :)

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Kul att se någon som åtminstonde forsöker ;)

Ang:

Error: there is no attribute "BACKGROUND" for this element (in this HTML version)

Har du testat en annan html version ;)
Råkade ut för något liknande(minns inte exact vad), en attribut som jag visste ingick i htm4.01, och kunde inte fatta vad felet var!
Visade sig att jag hade anget html 4 i dtdn :r
Ang. Jobbigt med bakgrund:
I regel anger du bakgrund bara en gång, och länkar in ditt styleshet i alla dokument bara, så totalsumman av "knackandet" blir i regel mindre med css.

här försöker man inte.. här gör man ;)
det var bara vissa regler jag inte visste om denna standard :(
när man är självlärd så missar man ibland n del regler å sånt vilket kan göra kodningen delvis svår, vid asp iaf...

erreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg

3. ALT="" i img-taggen.. varför måste man ha med den? tycker jag verkar löjligt.. men men... standard ska va standard... arbete att skriva i onödan ju såvida det inte är länkar

Säg det till blinda människor som sitter vid en textläsare. :l

ElricMedlem sedan jan. 200246 inlägg

Ursprungligen av SugarDaddy 4 Background är inte korrekt enligt standard, dessutom måste du du ha ngt i <TD>-taggen för att det ska funka i exvis äldre NS

När jag använder tomma tabeller för att lägga in bakgrunder, mellanrum mm så brukar jag lägga in en &nbsp; , då ser det bra ut i dom vanligaste webbläsarna.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)