webForumDet fria alternativet

netscape/explorer blir respektive CSS fil?

6 svar · 324 visningar · startad av jonspion

jonspionMedlem sedan maj 2000107 inlägg

Har läst tidigare inlägg om hur man får olika css filer o laddas för respektive OS och WebLäsare...
Till ex har jag testat http://www.lammhult.com/sample/detect.htm men inte fått det o funka... behöver nog inte heller för olika OS, bara för NS och IE.
Någon här som har ett skönt litet script för det eller bara en idé om hur jag kan lösa detta?

------------------
>>> Jonspion

CyberPetMedlem sedan dec. 19993 696 inlägg

Scriptet fungerar utmärkt och det är lika viktigt för olika OS som för NS och IE eftersom Mac, Win och Linux visar typsnitten i olika storlekar som default.

Om du har problem med scriptet. Prova lägg in exakta adresser till .js-scriptet i varje HTML-dokument. Annars funkar det fint att lägga hela javascriptet i varje HTML-dokument om inte länkningen till .js fungerar. Scriptet är inte så långt så det är klart ok att göra så istället.

PS, om du inte skriver utan skriver adressen direkt med http://www.lammhult.com/sample/detect.htm så kommer det att fungera bättre här på wF.

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Hm.. ok.
Eftersom jag mestadels använder Verdana som typsnitt och inte använder pt utan px. så har jag fått för mig att det skall se nästan likadant ut på mac o pc med verdana. dock förminskar NS med en pixel. Andra typsnitt tror jag blir lite mer luriga att få rätt. Har jag fel? Inte är jag väl ute på en ranglig cykeltur igen?

------------------
>>> Jonspion

Njae, du är ute på en cykeltur litegrann, då det skiljer ungefär 2 punkter mellan Mac och PC till exempel. Dvs 10 pt i PC (Netscape) motsvarar i verklig storlek 12 pt i Mac. Storlekarna i PC är alltså större än i Mac och därför är det viktigt att tänka på att man inte använder för små storlekar (oavsett om det är pixlar eller punkter). Så om du använder punkter, pixlar eller storlekar 1-7 så skiljer det ändå mellan de olika plattformarna.

Läs gärna denna artikel där de går igenom ganska nogrant hur det skiljer sig mellan webbläsare och olika plattformar: http://hotwired.lycos.com/webmonkey/99/41/index3a.html?tw=design

------------------
/Petra

Nu testade jag scriptet utan att anropa till javascriptet och istället lägga det på sidan. Då funkade det utmärkt.

Fast jag vill inte ha så mycket kod på sidan och det verkar såå mycket skönare o lägga externt. vet du hur jag fixar detta problem. kollade på lammhults sida för att kolla hur han gjort. han har inte använt sig av anrop till javascriptet som i hans exempel. han har hela javascriptet på sin sida istället... hmmmm..
problemet kvarstår......

------------------
>>> Jonspion

Ska jag vara ärlig så vet jag inte. Jag gav vika och la in hela scriptet istället. Så himla mycket kod är det ju inte. Dessutom imbillar jag mig att det går snabbare än att kalla på ett script.

------------------
/Petra

FlashXMedlem sedan nov. 1999992 inlägg

Jag kör alltid scriptet externt och det fungerar utan problem.

Koden
<SCRIPT LANGUAGE=JavaScript SRC="komplett URL till js-filen">
</SCRIPT>
ska infogas mellan head-taggarna och i js-filen anger du enklast de fullständiga url:erna till css-filerna.

Något annat behövs inte och är sökvägarna rätt, så ska det fungera.

Genererad på 368 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb