M Mackan Medlem sedan juni 2000 29 inlägg Frågan 11 aug. 2000 17:45 #1 Jag har ett inlänkat CSS:
<link rel="stylesheet" href="css/styles.css">
Där finns bl a följande rader:
.bodylink:active
{
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 8pt;
text-decoration: none;
color: blue;
}
.bodylink:link
{
color: gray;
}
.bodylink:visited {
}
.bodylink:hover
{
}
I html-dokumentets body skriver jag:
<a href="index.html" class="bodylink">Klicka här</a>
Hover fungerar i MSIE men inte i Netscape. Font-size och font-family anges korrekt i båda läsare. Har jag skrivit CSS´en fel? Hur får jag det till att fungera i Netscape?
------------------
/Mackan ( mlager@swipnet.se )
M Matti Medlem sedan dec. 1999 6 592 inlägg a:hover fungerar bara i NS6+. Men det är är ingen Ns:are som bryr sig om sådana fjantiga effekter så du kan skita i det.. det går att göra med javascript /dhtml men det är mycket jobbigare.
------------------
fint .
[r] missade en bokstav..
[Redigerat av Matti den 11 aug 2000]
M Mackan Medlem sedan juni 2000 29 inlägg Fjantigt schmantigt...en sådan i mina ögon så grundläggande funktion som a:hover borde väl inte vara så himla svårt att lägga till stöd för.
------------------
B bughawk Medlem sedan juni 2000 1 839 inlägg Man vet ju hur det är med NS ;)
Bara att ta ett djupt andetag och tänka att man riktar sig till förståndiga människor; vilket gör att man direkt kan strunta i NS-tokarna :e :e ;)
Undantag: Linux-fantasterna är förståndiga (eller hur var det nu? ;)) men de bryr sig inte om hover-effekter :e
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
M Matti Medlem sedan dec. 1999 6 592 inlägg a:hover = onödigt. Jag har klarat mig bra på alla sidor som använder sig av a:hover utan problem med Netscape. Netscape 6 stödjer a:hover.. men alltså, ingen bryr sig..
------------------
fint .
M Mackan Medlem sedan juni 2000 29 inlägg Jag förstår numera att ägare av NN inte bryr sig om fräcka effekter (;)) som t ex a:hover. Jag ville bara försäkra mig om att jag inte strulat till CSS.
------------------
P PeW Medlem sedan juni 2000 10 432 inlägg nä det har du inte...men du kan ju som matti sa göra det i javascript (onMouseover) och styra en funktion som byter textfärg. Allting går...(nästan)
------------------
---Jippi!---
-PeW-
M Mackan Medlem sedan juni 2000 29 inlägg Allrightithen.
------------------
På Jojoxx finns det script du söker.
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ny sida, Nytt ställe, Ny layout
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
M Matti Medlem sedan dec. 1999 6 592 inlägg Rödalacket, jag länkade dit redan i mitt första inlägg.. ;)
------------------
fint .
Oppsss...där ser man :r
Kanske skulle ha läst lite noggrannare.. :)
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ny sida, Nytt ställe, Ny layout
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~