webForumDet fria alternativet

Frameset!

8 svar · 352 visningar · startad av annesophie

annesophieMedlem sedan juni 20012 236 inlägg

Efter att ha totalt byggt om en sida sa har min hjarna slutligen kollapsat...

Jag sitter har med ett enkelt xzxzx frameset. Sidan ar byggd i frameset enligt attached bild. Inget konstigt. Sa skulle jag lagga till en scroll (det ar den gra listen pa bilden som symboliserar scoll-listen) men det vill sig inte.

Jag har hallt pa nu i ett tag, forsokt massa losningar men...ja...ingen funkar! Losningen ar antagligen lattare an lattast, men da jag inte normalt bygger i frames, och dom ganger jag har gjort det sa har jag undvikt scroll-lister, sa sitter jag fast! Vad gor jag for fel?

Detta ar framesetet som jag hade det fran borjan:

<frameset cols="*,600,*" framespacing="0" frameborder="0" border="0" frameborder="no" marginwidth="0" marginheight="0">
	<frame name="tom2" src="tom.html" noresize scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">
		<frameset rows="138,*" framespacing="0" frameborder="0" border="0" frameborder="no" marginwidth="0" marginheight="0">
			<frame name="menu" src="menu.html" noresize scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">		
			<frame name="main" src="main.asp" noresize scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">
		</frameset>
	<frame name="tom2" src="tom.html" noresize scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">
</frameset>

Men det funkade naturligtvis inte...det visste tom jag...sa detta ar senaste forsoket till att losa problemet... Jag far overhuvudtaget ingen scroll-list for frame INDEX.

index.html

<frameset cols="*,600,*" framespacing="0" frameborder="0" border="0" frameborder="no" marginwidth="0" marginheight="0">
               [b] <frame name="index" src="indexcontent.html" noresize scrolling="YES" marginwidth="0" marginheight="0">[/b]
</frameset>

I filen indexcontent.html star det da...

<frameset rows="138,*" framespacing="0" frameborder="0" border="0" frameborder="no" marginwidth="0" marginheight="0">
		<frame name="menu" src="menu.html" noresize scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">		
		<frame name="main" src="main.asp" noresize scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0">
	</frameset>

Jag vill alltsa inte bara scrolla framen MAIN, vilket naturligtvis funkar om jag nu lagger YES pa den. Jag vill scrolla bada framerows, MENU och MAIN.. Precis som jag visat pa bilden...

Hjalp nagon!

/A :(

frame.jpg
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Hmm, jag vet inte om jag har missuppfattat ditt problem. Du skriver

Jag vill alltsa inte bara scrolla framen MAIN, vilket naturligtvis funkar om jag nu lagger YES pa den. Jag vill scrolla bada framerows, MENU och MAIN..

Men om du lägger YES på även MENU, då borde det väl funka? Funkar för mig i alla fall.

<frame name="menu" src="menu.html" noresize scrolling=[b]"yes"[/b] marginwidth="0" marginheight="0">		
	<frame name="main" src="main.asp" noresize scrolling=[b]"yes"[/b] marginwidth="0" marginheight="0">
</frameset>

Hmm ja det bidde nog en liten missuppfattning dar! ;)

Jag vill alltsa kunna scrolla MENU och MAIN tillsammans, sa att det ser ut som om dom ar en gemensam frame istallet for tva separata.

/A

phazer23Medlem sedan feb. 2001256 inlägg

Varför gär du itn så att du skiter i att ha två frames utan gör en och lägger menyn överst på alla sidor ?????

Nu ar det ju sa att det finns oftast en bra anledning till att saker ar som dom ar... ;) Menyn ar separerad fran ovriga sidan av andra anledningar och bor helst forbli sa.

Jag vet att det finns en losning, for det borde det finnas tycker jag, galler bara att finna den. :)

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det ska bli väldigt intressant att se den där sidan när du har löst problemet. Jag försöker tänka mig hur det ser ut med en scroll-list som påverkar två frames samtidigt. Hur ser det ut i gränszoonen mellan framesen? Kommer den ena framen rulla in under den andra som rullar fram ur intet? Jag har aldrig sett någon sådan sida tidigare.

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

Använd tabeller istället, 600 i bredden centrerad och lägg en iframe innuti så som menyn ska ligga.

He he he...jag bjuder pa ol om jag loser det! :birp

Naval, det var darfor jag forsokte med att lagga ett framset i framsetet. I index.html, i mittframen, ligger ju en fil som ar annu ett frameset - indexcontent.html.

Jag resonerade som sa att da borde jag ju kunna, som jag har gjort ovan, kunna satta scroll pa mittframen i index.html och darigenom fa scroll pa det framesetet som ligger i den framen.

Varfor ar det alllllllllltid de sma sakerna som kranglar mest? :x

**start mainframeset**
<frameset cols>
<frameTOM scrolling=NO>
**start inner frameset**
<frameINDEX scrolling=YES>
(Denna "lankar i sin tur in" annu ett framset = indexcontent.html)
**end inner frameset**
<frameTOM scrolling=NO>
</frameset>
**end mainframeset**

Skillnaden mellan att gora sa och sahar:

<frameset cols>
<frameTOM scrolling=NO>
<framset rows>
<frameMENU scrolling=YES>
<frameMENU scrolling=YES>
</framset>
<frameTOM scrolling=NO>
</frameset>

...ar val att den ovre borde kunna scrolla ROWS tillsammans da de ligger tillsammans i en gemensam column i mainframeset pa vilken jag kan ange scrolling=YES, medans den nedre varianten har rows direkt i mainframeset mittcolumn och darmed kan jag inte ange scrolling for hela.

Men jag ar val ute och cyklar! :e :e :e

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Du får nog ta o använda iframes... :)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)