webForumDet fria alternativet

Hur göra i Netscape?

3 svar · 218 visningar · startad av jepsO

jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg

Den här sidan är jag, designmässigt, rätt så nöjd med i nuläget. Därför skulle det vara trevligt om det, på ett eller annat sätt, gick att åstadkomma en likadan layout för Netscape 4.

Huvudproblemet är förstås textfältet, som i nuläget byggs upp av följande kod:

<div style="height:280px;width:480;padding:10px;overflow:auto;" class="maintext">

Mycket praktiskt, men funkar mig veterligen bara i IE5+ och NS6.

Frames kan funka, men det är så himla svårt att få till skarvarna mellan framesen, i och med att Netscape omvandlar pixeltal i <frameset> till procenttal, vilket gör att man aldrig får det exakt.

Lager med en javascript-scroller såg jag fungerade bra på Vattenfalls hemsida, men frågan är om jag lyckas lika bra som Framfab med själva scrollern...

Fler alternativ? Jag kommer då inte på några :l.

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Du behöver absolut inte bry dig om den antika webbläsaren Netscape 4. Alla som använder den kan utan problem uppgradera till en webbläsare som följer standarden. T.ex. Netscape 6 eller Opera (har du testat sidan i Opera?).

jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg

Jag kan omöjligen bortse från Netscape 4, eftersom alla UNIX-datorer i universitetsvärlden kör just NS4. Målgruppen för sidan är studenter, varför jag helt enkelt måste göra en version som fungerar i NS4.

Surt men sant :(.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

<layer> är ju ns specifikt så du kan ju testa med det.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)