sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg Har lite problem med CSS i Explorer. Helt plötsligt så har Explorer lagt av att visa vissa sidor enligt CSS anvisningarna... Text tex visas med stora bokstäver i stället för de små jag har velat ha. Det är inte alla sidor utan bara vissa som krånglar.
Hade 6.0 installerad men gick tillbaka till 5.5 för att testa men felet hängde med.
Nån som tror sig veta vad det är som krånglar????
Anders...
ps... det har funkat förr, helt plötsligt slutade det bara att fungera
Jag tror inte du använder en fill som din Css rätt?
om du hade gjort detta tror jag inte du hade haft detta problem. Jag tror du har gjort någon fel kod eller något.. för det SKA inte göra detta..
sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg
Ursprungligen av voigtann1 Jag tror inte du använder en fill som din Css rätt?
om du hade gjort detta tror jag inte du hade haft detta problem. Jag tror du har gjort någon fel kod eller något.. för det SKA inte göra detta..
Det är som sagt inte bara min sida som inte visas rätt utan i stort sätt alla sidor. Och det har fungerat innan.
Fick ett tips på ett annat ställe att det kan vara cashen i IE som krånglar. Har gjort lite ändringar där och får väl ändra tillbaka och testa....
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det är lite svårt att förstå vad/hur som visas konstigt.
1. Du säger att det inte följer CSS. Innebär det att du tittat på sidan och kollat CSS, eller att du använder en egen CSS och läsaren inte följer den.
2. Du säger att det visas stora bokstäver istället för små. Stora/små i betydelsen versaler/gemener eller att det inte stämmer överens med den storlek du valt under Visa/Textstorlek i menyn.
Eftersom jag inte förstår så kommer här ett par riktiga långskott som kanske hamnar kilometervis från målet.
A. Att teckenstorleken inte ändrar sig fastän du ändrar teckenstorlek i visa-menyn kan bero på att sidan är CSS-kodad med fast teckenstorlek t.ex p{font-size:10px}. Är den det har det ingen betydelse vad du ställer där, storleken blir ändå densamma.
B. I menyn=>Verktyg/Internet-alternativ fliken Allmänt kan man göra inställningar av hur sidan ska visas. Där kanske du valt ett teckensnitt som bara visar stora bokstäver. Om man klickar på knappen "Hjälpmedel" så kan man lägga en egen CSS där. Det går också där att koppla bort teckensnitt och teckenstorlek för sidorna.
Om det inte hjälpte att tömma cachen och jag är helt ute och seglar, återkom då gärna med ett litet förtydligande över vad som inte visas rätt.
sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg Problemet är att bokstäverna visas i helt fel storlek (är betydligt större än vad de skall vara) och så är det vissa andra CSS inställningar som inte fungerar. Detta rör alltså inte enbart min sida utan alla sidor som jag har försökt att kolla på. Felet rör enbart min dator här hemma, alla sidor (inkl min egen) ser bra ut i alla andra datorer. Problemet gäller bara IE, sidorna ser bra ut i Netscape och Opera.
Det har fungerat helt perfekt innan, problemet bara dök upp för någon vecka sedan. Har försökt installera om IE utan att det hjälper, har också försökt med att reparera IE utan att det hjälper och jag har också installerat om W98 utan resultat.
Problet i sig rör sig alltså inte direkt om CSS utan om IE som program. Kanske är ute i fel Forum här, var bara desperat i behov av hjälp med problemet och slängde ut frågan här i denna grupp.
Ursprungligen av Matte **Det är lite svårt att förstå vad/hur som visas konstigt.
1. Du säger att det inte följer CSS. Innebär det att du tittat på sidan och kollat CSS, eller att du använder en egen CSS och läsaren inte följer den.
2. Du säger att det visas stora bokstäver istället för små. Stora/små i betydelsen versaler/gemener eller att det inte stämmer överens med den storlek du valt under Visa/Textstorlek i menyn.
Eftersom jag inte förstår så kommer här ett par riktiga långskott som kanske hamnar kilometervis från målet.
A. Att teckenstorleken inte ändrar sig fastän du ändrar teckenstorlek i visa-menyn kan bero på att sidan är CSS-kodad med fast teckenstorlek t.ex p{font-size:10px}. Är den det har det ingen betydelse vad du ställer där, storleken blir ändå densamma.
B. I menyn=>Verktyg/Internet-alternativ fliken Allmänt kan man göra inställningar av hur sidan ska visas. Där kanske du valt ett teckensnitt som bara visar stora bokstäver. Om man klickar på knappen "Hjälpmedel" så kan man lägga en egen CSS där. Det går också där att koppla bort teckensnitt och teckenstorlek för sidorna.
Om det inte hjälpte att tömma cachen och jag är helt ute och seglar, återkom då gärna med ett litet förtydligande över vad som inte visas rätt.**
sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg Förresten, de där inställningarna du nämnde i "punkt B" är helt i sin ordning..... inget felinställt där.
Ursprungligen av Matte **Det är lite svårt att förstå vad/hur som visas konstigt.
Om det inte hjälpte att tömma cachen och jag är helt ute och seglar, återkom då gärna med ett litet förtydligande över vad som inte visas rätt.**
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Ytterligare ett rejält långskott från mig.
Om man ändrar i kontollpanelen till "Stora teckensnitt" så blir det precis de effekter du beskriver. Det påverkar de sidor i IE som inte har fast teckenstorlek. I mozilla gör det ingen effekt (förutom i menyn längst upp i läsaren).
Tyvärr påverkas också övriga program så om det var det här så skulle du ha reagerat långt tidigare.
Annars är det en typisk effekt av att Visa=>Textstorlek står på något annat än mellan. Men det hade du kollat så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer.