Har ett problem med en sida jag gjort.
Om jag går in i explorer 5.5 och tittar på sidan:
www.mornefalts.com
så blir resultatet ok (frames)
men om jag går i netscape 4.07 så blir resultatet hackigt...
min index fil ser ut som följer...
<frameset cols="125px,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frameset rows="*,134px" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frameset rows="451px,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frame name="menyFrame" scrolling="NO" noresize src="meny/meny.htm" frameborder="NO" >
<frame name="LWhiteFrame" scrolling="NO" noresize src="vit.htm" frameborder="NO">
</frameset>
<frame name="LBFrame" scrolling="NO" src="botten/left.htm" frameborder="NO" noresize>
</frameset>
<frameset rows="61px,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frame name="topFrame" scrolling="NO" noresize src="toppen/top.htm" frameborder="NO" >
<frameset rows="*,34px" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frame name="mainFrame" src="sidor/startsida/startsida.htm" frameborder="NO">
<frame name="RBFrame" scrolling="NO" noresize src="botten/right.htm" frameborder="NO">
</frameset>
</frameset>
</frameset>
Någon som har en idé?
Mvh
Simon
Har provat att skriva utan px
Samma fel uppstod!?
Prova gärna att titta på sidan i netscape 4.07 så ser man lättare felet...
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Tackar för dessa tips och ska se om dessa kan hjälp mig...
Himla sk*t Netscape 4.*...
;)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Tänk på att Netscape 4 är ganska gammal och att den inte följer standarden.
Netscape version!?
Vilken Netscape version bör jag ha då?
om jag vill vara säker på min sak...
Jag menar vilken version av Netscape bör jag utveckla emot!?
Givetvis är det bra om sidorna fungarar mot version 4.x men det är nog inte så många som sitter på en så gammal version...
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Du bör ha Mozilla. Med tanke på att Netscape 6+ och även AOL 8+ bara är Mozilla med ett annat namn, så är det en mycket bra idé att börja anpassa för Mozilla redan nu. Du kommer att bli rejält elak på den: anledningen är att den kombinerar striktheten från NS4 och Opera med marknadens kanske bästa support för W3C-standarder. Dock finns det "slapptask-läge" också, men...
http://www.mozilla.org/
Opera
När jag utvecklar använder jag mig av Ms. Explorer 5.0 Netscape 4.07 och Opera 5.
Hur väl rustad är jag då!?
I Opera 5 fungerar sidan utan problem. Det är bara i Netscape som problemet uppstår.
Bör jag införskaffa Mozilla eller räcker det med Explorer 5.0 och Opera 5!?
En fråga till...
Om jag skaffar Mozilla vilken version bör jag då ta? Och kommer denna på något sätt att "krocka" med min Ms. Explorer 5.0 eller Opera 5?
Tack på förhand...
Ursäkta att jag tjötar ;)
AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Mozilla kommer inte krocka med de andra webbläsarna, eftersom det är en webbläsare i sig. Det bästa blir nog att utveckla mot den senaste Mozillareleasen, dvs Mozilla 0.9.9 i skrivande stund.
Generellt är det så att om man utvecklar mot de mer kräsna läsarna, t.ex. Mozilla kommer explorer också klara av att visa dem, men inte tvärt om. Detta för att Microsoft inte använder sig av de uppsatta standarderna för html. Om du utvecklar för Mozilla kommer då antagligen Explorer och Opera visa dem felfritt. Netscape 4.x kommer fortfarande ha problem med frames och det är ju inget att göra åt när det finns senare versioner. ;)
Äh. Slutsats: Följ standard. Ett bra hjälpmedel på vägen är W3Cs HTML-validator. :D
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Axel har helt rätt, och förtjänar en blöt puss för det. Dock misstänker jag att han avböjer ovänligt och ruskigt bestämt, så jag bestämmer mig för att skaka hand med honom istället.
Vill också skaka hand!
Jag vill också ta chansen och skaka hand! - Tack för all hjälp, allihopa!