Är det omöjligt att klippa lager utan att de är absolut positionerade?
Det skulle spara oerhört mycket tid för mig om det gick så att jag slipper räkna ut var lagret ska ligga på olikaskärmar.
2 svar · 221 visningar · startad av M@rtin
Det skulle spara oerhört mycket tid för mig om det gick så att jag slipper räkna ut var lagret ska ligga på olikaskärmar.
Jag tror jag får förklara mitt problem lite närmare.
Jag har en tabell som är 300 pixlar hög och 450 pixlar bred.
I tabellen vill jag ha ett lager som är 2000 pixlar brett och 298 pixlar högt. Lagret ska klippas så att det är 448 pixlar brett.
Det klippta lagret ska inte påverka tabellen. Alltså tabellen ska formas efter klippningen inte efter lagrets egentliga storlek.
Tabellen ska alltså se ut precis som den skulle ha gjort om lagret inte legat där.
Hoppas nån kan hjälpa mig lite på traven åtminstonde :)
Det som normalt definieras som ett lager är just en box som är absolut-positionerad, d.v.s. ligger löst flytande ovanpå dokumentet och inte påverkar dokument-flödet under. Tar du bort absolut-positioneringen är det inte längre ett lager utan att block i dokument-flödet.
Men, du kan tala om att ett block-element skall använda ex. overflow:hidden eller overflow:auto för att "klippa" innehållet som annars inte skulle få plats. Ex;
<div style="width:450px;height:300px;border:solid black 1px;background-color:yellow;overflow:hidden;">
<div style="width:2000px;height:200px;border:solid black 1px;background-color:green;">
</div>
</div>
eller;
<div style="width:450px;height:300px;border:solid black 1px;background-color:yellow;overflow:auto;">
<div style="width:2000px;height:200px;border:solid black 1px;background-color:green;">
</div>
</div>
Jämför helt utan overflow;
<div style="width:450px;height:300px;border:solid black 1px;background-color:yellow;">
</div>
</div>