webForumDet fria alternativet

lösning me tables / iframes

6 svar · 300 visningar · startad av MaRseY

MaRseYMedlem sedan maj 2001178 inlägg

tjo
håller på med en sida där jag har en meny i en tabell till vänster, en logo överst å under logon och höger om menyn har jag "main", en iframe där alla sidor visas..
men eftersom jag gör sida i php så skulle jag istället vela skippa iframen så att sidan kan bli hur lång som helst beroende på vilken sida det kommer bli, tex 100 nyheter som listats, eller bara 1, men nu så hamnar ju innehållet i en tabellerna i mitten beroende på vilken av dem som innehåller mest..

min kod (kortfattat)

<table><tr><td> logon </td></tr></table><br>
<table><tr><td> Menyn </td><td> Main </td></tr></table>

vad jag vill är altså att Main ska kunna scrollas fritt å inte påverkas av menyn, typ som på http://www.onlinecenter.nu/news och många andra sidor..
nån som fattar nåt å vet hur?=)

CactuzMedlem sedan okt. 2001670 inlägg

använd frames då

EDIT: eller menar du att menyn inte "sitter ihop" med main o inte är lika lång m.m?

isåfall:

<table><tr><td> logon </td></tr></table><br>
<table><tr><td> <table><tr><td>Menyn</td></tr></table></td><td><table><tr><td>Main</td></tr></table></td></tr></table>

nae,blir inte så då.. och jag ska inte behöva dela logon eller nåt sånt typ, å scrollen ska komma på hela sidan.. det ska bara vara en enda stor sida, det måste ju gå med nån slags lösning.. flera som har det juh :o

EDIT: nae försökt så också, men vad som händer blir fortfarande att Maincellen å Menycellen påverkar varandra, dvs om jag har en 20rader lång meny men bara 5 rader lång text i maincellen så centreras main på höjden, å det blir ju inge snyggt, så på nåt sätt vill jag ha dem oberoende av varandra..

CactuzMedlem sedan okt. 2001670 inlägg
<table>
 <tr>
  <td>

LOGO

</td>
 </tr>
 <tr>
  <td>

<table>
 <tr>
  <td>

MENY

</td>
  <td>

MAIN

</td>
 </tr>
</table>

</td>
 </tr>
</table>

samma :()
får du inte main i mitten ?

testa fyll MENY med
rad<br>
rad<br>
rad<br>
rad<br>
rad<br>
rad<br>

.. MAIN hamnar konstigt då, kanske man måste använda nåt annat än tables.. eftersom höjden ska kunna vara oändlig å oförutbestämd

löste det.. fick använda ett lager å sen bara ha ett tomrum där menyn annars skulle varit

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

valign="top"

Det var väl inte så svårt? ;)

<td valign="top"> MAIN </td>

Är svaret skulle jag bestämmt tro.

<table>
 <tr>
  <td>

LOGO

</td>
 </tr>
 <tr>
  <td>

<table>
 <tr>
  <td valign="top"> 

MENY
rad<br> 
rad<br> 
rad<br> 
rad<br> 
rad<br> 
rad<br> 

</td>
          <td valign="top"> MAIN </td>
 </tr>
</table>

</td>
 </tr>
</table>
138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)