Hej! Jag har lite text som jag vill skriva ut pa varje sida (typ copyright osv), och jag vill att texten ska ligga i botten av dokumentet. Hur gor jag detta? Jag har forsokt med p align=bottom men det fungerade inte.
Tack! /Erik Sonden
4 svar · 254 visningar · startad av eriks
Hej! Jag har lite text som jag vill skriva ut pa varje sida (typ copyright osv), och jag vill att texten ska ligga i botten av dokumentet. Hur gor jag detta? Jag har forsokt med p align=bottom men det fungerade inte.
Tack! /Erik Sonden
Förmodar att du menar att texten ska finnas i fönstrets nederkant då sidan inte är högre än fönstret, men tillåts att tryckas iväg nedåt då sidan är högre. (Vill du alltid ha den i fönstrets nederkant är frames det som är att rekommendera, om du samtidigt vill få det att fungera i lite äldre läsare).
Denna fråga och diskussioner kring samma problem har varit uppe till diskussion här under de senaste månaderna, men jag hittar inte trådarna. Om du är intresserad av lite fördjupning, ta dig lite tid att leta.
Kontentan av diskussionerna är att i 5:e generationens läsare (IE6, NS6, mozilla m.fl) som följer standarden blir body inte högre än innehållet på sidan. Skriver du två rader så blir body två rader hög, och align=bottom lägger sig då längst ned (alltså på andra raden). Det finns vägar runt detta. I IE6 går det att sätta height i en style-tagg i bodyn och i Mozilla/NS6 kan man använda en absolut div. Om jag kommer ihåg allt så är koden något i stil med:
<body style="height:100%; padding:0px; margin:0px">
<div style="position:absolute; height:100%">
<table style="height:100%">
<tr>
<td>Innehåll</td>
</tr><tr>
<td align="bottom">bottenrad</td>
</tr>
</table>
</div>
</body>
Koden gäller vid korrekt doc-typ 4.01 med dtd. Vid avsaknad av doc-typ eller felaktig doc-typ blir det lite enklare.
I NS4 kan du eventuellt bli tvungen att lägga till marginwidth=0 och marginheight=0 i body-taggen.
Marginaler på sidan sätter du med cellpadding i table-taggen.
Jag har ingen möjlighet att testa det jag skrivit här, och jag är lite trött så eventuellt kan det ha smugit sig in ett fel eller flera. Återkom i såfall så ska jag titta på det ikväll.
Annars så kan du använda dig av frames. Lägg copyrighttexten i en egen frame som alltid ligger längst ner. ;)
Ursprungligen av Web-Tor Annars så kan du använda dig av frames. Lägg copyrighttexten i en egen frame som alltid ligger längst ner. ;)
Fast då syns förståss inte copyrighttexten när någon skriver ut sidan §jr ;)
Hmm... tänkteintepådet. :l