webForumDet fria alternativet

Mysko beteende i MSIE6

4 svar · 331 visningar · startad av higa

higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg

Laddade hem MSIE6 idag och märkte till min fasa att jag får en scrollist längst ner på sidan fast jag inte på långa vägar har sidan bredare än fönstret.
I Mozilla och i gamla IE5 så funkar det däremot som det ska:

Så här ser frameset-koden ut:

<frameset framespacing="0" border="0" rows="92,*,82" frameborder="0">
  <frame name="overst" scrolling="no" noresize target="mitten" src="/head.html">
  <frame name="mitten" src="/start.shtml" scrolling="AUTO" noresize>
  <frame name="infobar" src="/infobar.htm" scrolling="no" noresize target="_self">
  <noframes>
  <body bgcolor="#CEECFD" text="#000000" link="#3333FF" vlink="#9999FF" alink="#FFFFCC">
Noframe content goes here...
  </body>
  </noframes>
</frameset>

Någon som har en aning om vad som spökar?

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Japp, men fråga inte varför det blir så.
Sidan som får scroll har *width="100%"* någonstans, eller?
För min del räckte det med att sätta 98% på antingen <html> eller <body>, borta blev scrollern :)

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

IE6 har den lilla egenheten att i en frame lägga till scrollen på body. Bredden på sidan blir alltså scrollens bredd bredare. Tror att scrollen är c:a 20px bred. Så frankofs exempel fungerar i en frame som är minst 1000px bred.
Är framen smalare så får du minska procenten så att du plockar bort minst 20px.
Har du fast bredd på framen kan du ställa bredden på body 20px smalare.
En annan variant är att i body skriva scroll="yes". Då kommer scrollen att bli en del av body och den horisontella scrollen kommer att försvinna. Följden blir naturligtvis att scrollen i detta fall alltid kommer att synas.

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Tack Matte! Nu fattar jag varför det kluddar till sig på en gammal sida jag har. :)

IE6 är lite läskig. T.ex. så verkar det som att element ärver egenskaper från element som det ligger i. Blir ganska mysko ibland... :l

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

IE6 är ett elände så fort man försöker sätta width:100% på något. IE6 följer ju standarden (under förutsättning att man har dtd med i doctype) och lägger till margin, padding och border utanför bredden. Tyvärr gör den det (till skillnad mot de gecko-baserade läsarna) även vid width:100%, så resultatet blir horisontell scroller. Det går att arbeta sig runt, men då blir det problem i IE5.5 och tidigare.
Vill man vara säker på att inte få några överraskningar, så bör man sätta bredder med fasta mått.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)