PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Jag har gjort en hemsida åt en vän som spelat in en CD.
Där finns möjlighet att hämta hem en av låtarna.
När man försöker att ta hem filen vill jag att den vanliga dialogrutan Öppna /Spara fil ska komma upp, så sker inte utan filen laddas ned till en temp fil.
Hur löser jag det ???
Om ni gillar svensk visa kan ett besök på
http://hem.passagen.se/urbanstensson/ vara av intresse
MVH
Pär-Arne
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Det fungerar för mig när jag testar...
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Visst är det väl IE som öppnar filerna istället för att dialogrutan kommer upp?
Om du vill att besökarna ska få upp dialogrutan kan du t.ex. zippa filen. Annars går det inte med vanlig HTML, men det kan säkert något av pojkarna här förklara bättre.
Det finns en massa tidigare trådar om det, så du kan säkert hitta mer information om du söker på forumet också. :)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Visst är det väl IE som öppnar filerna istället för att dialogrutan kommer upp?
Jag använder IE och jag får upp dialigrutan. Du tänker på filer som jpg, gif, doc o.s.v. Filer som webböäsaren vill öppna själv.
mp3 är inte någon sådan fil. ;)
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg
mp3 är inte någon sådan fil.
Ja, du ser vad lite jag kan om hur det här funkar... :r ;)
Jag trodde att mp3 också var en sådan fil eftersom jag inte heller får upp någon dialogruta utan filen öppnas på det sätt som PAN beskrev. :)
jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg
mp3 är inte någon sådan fil
Jo för mig, eftersom jag har ställt in att de ska öppnas automatiskt ;)
Frågan om att tvinga fram dialogrutor har varit uppe flera gånger innan och svaret är detsamma: Du måste använda ett scriptspråk så som asp eller php för att åstadkomma detta.
Använder du till exempel php så kan man göra såhär:
$size = filesize("pdf/$name");
header("Content-Type: application/octet-stream");
header("Content-Length: $size");
header("Content-Disposition: attachment; filename=$name");
header("Content-Transfer-Encoding: binary");
$fh = fopen("pdf/$name", "r");
fpassthru($fh);
exit;
PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Tack för alla svar
Tack för alla svar. Ännu en dag som man lärt sig något nytt
Pär-Arne