webForumDet fria alternativet

Samma sak på var sida

7 svar · 369 visningar · startad av Zerephina

ZerephinaMedlem sedan sep. 2000206 inlägg

Jag har ett par rader som jag vill lägga i slutet på var och en av mina sidor. Jag vet att jag kan göra en extern fil på nått sätt, men mer än så vet jag inte =) Vad heter det? Vad skall jag leta efter?? CSS är väl bara för att styla sidorna eller??

VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg

Server Side Includes ska du använda! :) Vet dock inte hur man ska göra, har glömt det :( :x

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Om servern stödjer det kan du använda SSI på .stm, .shtm, .shtml och .asp sidor. Då gör man som så här:

<!-- #Include file="foten.txt" -->

Det går att göra med php också, men på ett annat sätt, vilket jag dock inte känner till, eftersom jag inte är kompatibel med php än. ;)

Du kan inkludera vilken typ av textdokument som helst, men sidan som inkluderar måste ha någon av ovanstående filändelser.

Mvh,

Jörgen HPMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej,

gör en sida vid namn sidfot.shtml eller något i den stilen. Skriv in de raderna du vill infoga utan <html><head></head><body></body></html>.

Skriv följande:

<!--#include file="sidfot.shtml"-->

på det stället där du vill infoga raderna. OBS! I den filen du infogar raden i måste ha filändelsen .shtml, .asp, .php eller .jsp

erreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg

...och om du nu vill använda php gör du så här:

<? include ("helcrazy_fil.inc"); ?>
Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg

...och ligger inte filen du ska inkludera i samma mapp som dokumentet du inkluderar den i skriver du så här:

<!--#include virtual="mapp/filnamn.shtml"-->

Ja så hette det ja! Jag har hört det någon gång. Skall testa direkt :p

Funkade perfekt! Jag gjorde de till asp samt satt en vanlig txt-fil. Jag kommer säkert att köra nått annat asp på sidorna så :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)