Jag har ett par rader som jag vill lägga i slutet på var och en av mina sidor. Jag vet att jag kan göra en extern fil på nått sätt, men mer än så vet jag inte =) Vad heter det? Vad skall jag leta efter?? CSS är väl bara för att styla sidorna eller??
Samma sak på var sida
7 svar · 369 visningar · startad av Zerephina
Server Side Includes ska du använda! :) Vet dock inte hur man ska göra, har glömt det :( :x
Om servern stödjer det kan du använda SSI på .stm, .shtm, .shtml och .asp sidor. Då gör man som så här:
<!-- #Include file="foten.txt" -->
Det går att göra med php också, men på ett annat sätt, vilket jag dock inte känner till, eftersom jag inte är kompatibel med php än. ;)
Du kan inkludera vilken typ av textdokument som helst, men sidan som inkluderar måste ha någon av ovanstående filändelser.
Mvh,
Hej,
gör en sida vid namn sidfot.shtml eller något i den stilen. Skriv in de raderna du vill infoga utan <html><head></head><body></body></html>.
Skriv följande:
<!--#include file="sidfot.shtml"-->
på det stället där du vill infoga raderna. OBS! I den filen du infogar raden i måste ha filändelsen .shtml, .asp, .php eller .jsp
...och ligger inte filen du ska inkludera i samma mapp som dokumentet du inkluderar den i skriver du så här:
<!--#include virtual="mapp/filnamn.shtml"-->
Ja så hette det ja! Jag har hört det någon gång. Skall testa direkt :p
Funkade perfekt! Jag gjorde de till asp samt satt en vanlig txt-fil. Jag kommer säkert att köra nått annat asp på sidorna så :)