webForumDet fria alternativet

Irriterande radbryte med size=1

14 svar · 342 visningar · startad av petergrennanet

petergrennanetMedlem sedan dec. 1999258 inlägg

Nar man skriver HTML med font size=1 sa blir ofta (om inte alltid) sista radens brytning en och en halv brytning.

Kan tyverr inte illustrera det har men det hander hela tiden och det ar irriterande.

Ar det nan som kan en bra losning pa problemet?

------------------
peterbe.com

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Lägg in <BR> i slutet av din text.

------------------
 - Swey
Projekt wF PHP

SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg

Font size="1" ?!

Vill du inte det ska gå att läsa på skärmar med högre upplösningar än 640x480? Och knappt ens där...

------------------
Med vänliga hälsningar,
Sune Andersson, webForum Admin.

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

Ett råd bara.... ange storleken i "pt" så blir det perfekt!!!

Vill du inte det ska gå att läsa på skärmar med högre upplösningar än 640x480? Och knappt ens där...

Åja, med tanke på att varannan svensk modern hemsida använder sig av size=1 så tycker jag det är godtyckligt.
Kolla bara på spray.se t.ex. Hemskt!!
MEN, man får plats med mycket på skärmen och det går mycket enkelt att justera storleken på fonten i webläsaren.

------------------
peterbe.com

Har du sett hur en text i font size="1" ser ut på en Mac med upplösning högre än 800x600?

Det är fullständigt oläsligt. Om man nu vill frångå font size ="3" som är den satta standardstorleken så är size="2" det minsta man bör gå ner till.

Sen kan det skilja mellan teckensnitt och teckensnitt... Verdana är OK i size=2 men Arial blir nästan redan där oläslig.

------------------
Med vänliga hälsningar,

JöbenMedlem sedan jan. 200078 inlägg

Hur är det man gör för att ange storleken i punkter?

CSS asså...

------------------
//Jöben

Sjelv sa anvander jag bara size=1 nar det galler fotnotter eller finstilttext.
Det ar bara windows, IE, ungdomar-med-bra-syn som klarar size=1.

Ibland har man dock inget val nar man jobbar med webdesign och designers sager till en vad man ska gora.

------------------
peterbe.com

KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg

När det gäller style sheets så är det bara Netscape 3 av de senare läsarna som inte klarar av storleksbestämning med CSS. Sen är det ungefär 0.1 % av besökarna som använder Netscape 3 (statistik från www.finansvalpen.nu)
Så det är bara att fortsätta använda CSS i fortsättningen. :)

petergrennanet>>>
"Ibland har man dock inget val nar man jobbar med webdesign och designers sager till en vad man ska gora."

Om det finns en "designer" som tvingar dig att ange font size="1" så anser jag att det är din skyldighet att upplysa honom om att detta inte är en bra idé. För övrigt så bör denne "designer" inte ha rätt att benämna sig designer om han kräver detta av dig.

------------------
Med vänliga hälsningar,

Tvingar låter lite väl hårt. Det kanske kan vara ett förslag från hans sida, men jag tvivlar på att en designer har befogenhet att tvinga en programmerare. :)

Jobbar man i byrokratiska england, London. Kan en avskriven offert fran ett stort foretag vega mycket over ens val av debatt med designers.

Detta fyllo till klient tyckte en sida sag for stor ut och sa till oss att andra typsnittet utan minsta tanke pa konsekvenserna. Klienten heter BT och ar ett av europas storsta nationella foretag.

------------------
peterbe.com

ok, jag visste inte att du jobbade i London (jag trodde bara att du inte hittade inställningarna för svenskt tangentbord ;)).
Jag vet naturligtvis inte vilka möjligheter som designers har i GB, men det låter lite konstigt att man bara blir beordrad utan att ens få ifrågasätta. :)

Man kan ifragasatta, men klienterna ar inte Olle och Greta utan non kunskap av webben.
Vara klient kontakter har som jobb ibland bara att medla mellan klienten och oss. Deras ord vager tyngt trots att dom kanske inte ar sarskilt tekniska.

Det suger stort. Ett annat klassiskt syndrom ar att allt gar genom klient medlaren (inga tech kunskaper) till project manager (inga tech kunskaper) till designers (inga tech kunskaper) till developer (tech kunskaper).
Gors fardigt av developer och gar hela kedjan tillbaka igen.
Fram och tillbaka. Dyrt, men ingen klagar.

------------------
peterbe.com

Jag skulle klaga om det var jag som skulle betala. ;)

[Redigerat av Kim den 26 jul 2000]

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)