webForumDet fria alternativet

Frames - varför?

39 svar · 639 visningar · startad av bughawk · sida 2 av 2

bughawkMedlem sedan juni 2000906 inlägg

Det kräver JavaScript, och dessutom, även om det går att göra så, hur många gör det i praktiken?
En på tio är högt räknat...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell

"Shit happens, and hopefully, life goes on"

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

eh... om de inte vill ha ramar får de skylla sig själv om de inte klickar på länken

------------------
 - Swey
Projekt wF PHP

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Frames är otroligt trevligt - kanske inte alltid lika snyggt som tabeller, men i 99% av fallen mer användarvänliga, och det är det som räknas (eller ja, borde räknas). Dessutom finns det åtskilliga saker som inte går att göra med tabeller. Kolla in den här sidan och berätta hur du ämnar göra detta med tabeller ;)

[redigerat]
Kan man inte skicka länkar? http://cgi.webforum.nu/wf/Forum13/HTML/000221.html
[/redigerat]

------------------
-- spango
Släpp fram mig, jag är webbdesigner!

[Redigerat av spango den 20 jul 2000]

spango

Alltså jag är mycket glad att man inte kan göra sådana sidor med tabeller... ;)

Alltså, den enda fördelen är att man slipper ladda om lite... Men använd hellre IFRAMEs då, då blir det ju iaf inga problem med länkarna...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell

JöbenMedlem sedan jan. 200077 inlägg

höhö.
Precis bughawk...

men spango, om du verkligen vill så kan du nog göra en ful sida med tebeller :-)

------------------
//Jöben

KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg

Det är t.ex. oerhört smidigt om man har en web-shop. Då kan man enkelt visa den totala köpesumman i en frame utan att behöva ladda om hela sidan. Dessutom kan man alltid se kostnaden utan att behöva scrolla. :)

KarlssonMedlem sedan maj 2000240 inlägg

ett bra sätt att ändå göra det möjligt för folk att bokmärka är ju att ladda om hela framesetet för varje sida. Det tar inte mycket längre tid t.ex. för en meny att laddas när den ändå finns cachad. Kolla här... http://www4.tripnet.se/~slarti/f_frames_uk.htm

bughawk
Nej, den enda fördelen med frames är att inte att man slipper ladda om. Man kan anpassa sidans utseende (om ramarna är resizable), man har ett enklare navigeringssystem et cetera.
Visst, tabeller kan bli bra mycket snyggare, och är det oftast. Men en sida ska inte bara vara snygg...

Förresten, varför är du glad att man inte kan göra Javas dokumentation i tabeller? Det där är en av de sidor som jag tittar på mest. Enkel och distraktionsfri design, om än inte den vackraste på jorden.

PS Tabeller stöds inte heller av alla gamla webbläsare DS

------------------
-- spango

[Redigerat av spango den 21 jul 2000]

KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg

Det är bara bullshit att säga att tabeller och frames inte stöds av gamla läsare. ;)
Kan den som kör Netscape 2 säga till så att vi får titta på dig? ;)

Spango

Nej, det är inte bara att det är fult som **** som gör mig negativt inställd till frames. ;)

Och varför jag inte gillade den där sidan var för att:

1. Den skulle inte gå att skriva ut
  2. Den är helt enkelt inte praktisk att navigera på
  3. Den ser för gräslig ut ;)

------------------
Mvh Yrin Eldfjell

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

En trevlig sida med ramar
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp

[Om man använder IE dvs.]

------------------
 - Swey
Projekt wF PHP

[Redigerat av Swey den 21 jul 2000]

SuneMedlem sedan nov. 1999242 inlägg

Nu långt om länge tänker jag kasta mig in i diskussionerna igen!
Till er som kommer ihåg mig... TJENA på er alla, jodå jag lever...
Till er jag aldrig träffat... TJENA hoppas jag lär känna er också!

Nu till saken... jag tänker ta ett försvarstal för frames. Frames och tabeller är inget som står i motsatsförhållande, ej heller layers. De är alla tre möjligheter att skapa ett vettigt gränssnitt som läsaren (inte bläddraren alltså) förstår och gillar att använda.

1. Använd frames för att ha en fast meny.
Det finns inget som irriterar mig så mycket som menyer som ständigt uppdateras med ny sida. Detta gäller även menyer som ligger i en menyframe. Låt menyn ligga i en frame och ange TARGET till en annan del av fönstret där texten skall dyka upp. SSI är ingen lösning som gör detta snyggare ej heller tabeller.

2. Frames fungerar ända ner till Netscape 2 (OK då dyker det upp fula borders men, men...) och Explorer 3 (kommer inte ihåg om IE 2 stödde frames). Rätt skrivna är frames inga problem för gamla webbläddrare, ej heller Lynx som faktiskt klarar av frames också.

3. Frames är betydligt mer stabilt vad det gäller att skapa design än vad t ex layers är. Layers tolkas alltför olika beroende på vilken bläddrare man använder. Och då talar vi bara om v 4 och senare...

4. Frames gör så att man kan bibehålla en design på en snyggt sätt oavsett vilken storlek eller upplösning användaren sitter vid. Det gäller dock att testa olika upplösningar för att vara på den säkra sidan. Många säger att detta går att lösa med tabeller, men där dyker problemet upp med att tabellen egentligen aldrig kan kontrolleras fullt ut mer än i det horisontella planet. Längden är beroende av vilken storlek på teckensnittet som läsaren har valt att använda.

5. Frames behöver inte synas.
Alltför många sidor görs så att de ska synas att man gjort sidan i frames, varför? Ger man samma färg och bakgrund på de olika framesfönstrena så stör det inte så farligt.

6. Visst går det att skriva ut sidor i frames. Och det bästa av allt är att man kan gör detta utan att menyn dyker upp på alla utskrifter!

7. Och bookmarks, visst går det och med hjälp av ett snyggt script som Kjell visat mig så poppar det bokmärkta framesfönstret in i framesstrukturen igen så att man får tillgång till menyn igen. Det går bara man vet hur!

Det gäller dock att använda frames med förnuft, gärna i kombination med layers, SSI och självklart tabeller. Men att förkasta dem rakt av är inte speciellt klokt.

------------------
Med vänliga hälsningar,
Sune Andersson, webForum Admin.

Jo, det är sant.
Om man använder frames med förnuft så är de inte förkastliga!

Men hur många gör det? :l

Jag tror tyvärr att allt för många nybörjare använder frames, där de inte borde...

Men visst kan tabeller också bli fult, om man hanterar dem på fel sätt...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell

bughawk:
Jag vill fortfarande se hur du hade tänkt att göra om Javadokumentationen med tabeller. Så att det blir praktiskt att navigera, liksom...

1. Den är inte svårnavigerad.
  2. Ingen mänska på jorden skulle vilja skriva ut en av dokumentationssidorna tillsammans med navigationsverktygen. Det är ju texten man är intresserad av när man skriver ut, eller?
  3. Den är kanske inte så snygg, men snygga sidor brukar oftast vara så minimalistiska i sin design att man lika gärna kan blunda och klicka som att aktivt försöka surfa.
  4. HTML är inte till för att vara snyggt - det är till för att vara strukturerat!

------------------
-- spango

[Redigerat av spango den 22 jul 2000]

AnnelieMedlem sedan mars 2000506 inlägg

bughawk, men om du menar att det beror på saknad kunskap om frames och inte rent tekniskt och utseende mässigt då är det ju ej vi som GÖR sidor med frames som skall förbättra oss ??

Jag har min sida i frames sedan X antal månader tillbaka och jag har ej fått några klagomål på att sidan är svårnavigerad utan snarare tvärtom.

Ett par urklipp från min gästbok:"Hejsan!! Jag råkade bara surfa in på denna sida av en slump och jag måste säga att det är en av de bästa hemsidor jag sett. Mångas hemsidor är så "stökiga" med det menar jag att man vet inte vad man ska börja med. Och de "retar" ögonen mer. Men din är valdigt fin och bra. Bra gjort. hoppas du hade en trevlig midsommar." nästa"Hejsan! Vilken jättefin och intressant hemsida du har, lätt att navigera på och ren & snygg layout. Ha en skön sommar/ xxxxx"

Kanske ej så intressant men jag försvarar verkligen sidor med frames om denne som gjort den kan lite om att bygga upp sidan

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*
Att oroa sej gör aldrig morgondagen lättare, det gör bara livet tristare idag

[Redigerat av Annelie den 22 jul 2000]

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Man anpassar väl tekniken efter det man vill åstakomma. Dvs en del sidor görs bäst i frames medans andra i tabeller, sen så är det visst som bughawk påstod:

Jag tror tyvärr att allt för många nybörjare använder frames, där de inte borde...

Men det gäller väl det mesta? Hur många nybörjare får till tabeller då?
När det gäller att anpassa sig till webbläsare, så bör man väl fundera kring vilken målgrupp man har med sidan.
Är det inte bra med valfriheten?

----Jippi!-----

------------------
-PeW-

Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg

Swey > Personligen tycker jag det är IE som gör fel i att visa tabellen om man skrivit som du gjort, helt åt helvete fel!
<table border=1 width="100%">
<td>Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla</td>
<td width=200>Bla bla bla bla</td>
</table>

Själv tycker jag det ofta är så att om man jämför en nybörjar sida som är gjord i frames och en utan frames (nybörjare klarar sällan av tabeller) så är den med frames helt klart mer lättnavigerade.

Sen kan jag hålla med om att det är svårt att göra sidor med frames snygga, men jag tycker själv att jag fått till en helt okej layout här: http://www.juhlin.nu/mp1d/

Sune > Nej, jag är 99% säker på att IE2 inte stöder frames. De var lite sena med det.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp1d/

Okej... ;)

Ibland kan frames vara att fördra framför tabeller... Men faktum är att prestandavinsterna med frames är ett dåligt argument; om man inte vill att sidan ska vara tungladdad så struntar man helt enkelt i att ha bilder till menyerna och lägger in textlänkar...

Och.. jag hävdar fortfarande att frames överanvänds...T ex. dagstidningar bör int använda frames, eftersom man inte kan länka till artiklar på ett vettigt sätt då... Såvida man inte använder JavaScript...Men alla browsers stöder det inte och vissa kanske inte vill ha en massa JScrips som stör...

Mina tankar.

------------------
Mvh Yrin Eldfjell

AnnelieMedlem sedan mars 2000506 inlägg

Om jag är på tex min sida i dagboken och högerklickar så kan jag där välja att lägga till DEN sidan (dagboken) i mina favoriter eller spara den på skrivbordet mm jag förstår ännu ej varför du är så anti mot frames sidor ? Visst , allt är bra i lagom doser...men det gäller ju flash och bilder och ljud och ALLT,,,,

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*
Att oroa sej gör aldrig morgondagen lättare, det gör bara livet tristare idag

[Redigerat av Annelie den 22 jul 2000]

Jovisst, nya webbläsare kan bookmarka sidor med frames... Men försök att skicka URLen till en kompis ;)

------------------
Mvh Yrin Eldfjell

130 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)