Har läst trådar tidigare om fontstorlekar angivna i css och att de ter sig olika på olika plattformar och webläsare. Nu undrar jag:
I Pc så är netscape 1 px mindre än explorer.
vad är skillnaden på mac-explorer och pc-explorer? respektive netscape?
hmmm.. jag har själv inte tillgång till mac så det skulle vara jättebra om någon kunde reda ut detta.
Tack på förhand.
------------------
>>> Jonspion
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Om du går bakåt i detta forum så lär du finna svaret.
Om du vill att stilarna ska se likadana ut i Mac och PC och Netscape och IE så har jag lagt upp det så här i mina CSS-filer:
Netscape (win): 12, 20 pt
Netsacpe (mac): 14, 24 pt
IE (win): 11, 19 pt
IE (mac): 13, 23 pt
När det gäller större storlekar skiljer det sig mer då det är en procentiell skillnad. Windows är 20% större än Mac på skärm.
Hoppas detta hjälper dig något.
------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik
Ja visst hjälper det. Tack Petra. Nu blev det genast glasklart.
Jag bockar och bugar!
------------------
>>> Jonspion
SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg Hejsan Jonspion och Petra (kram på dig Petra!)
Tänkte bara tillägga att detta skiljer sig mellan olika teckensnitt rätt så kraftigt. T ex så är Verdana i stort sett likadant på Mac och PC förutom i Netscape/PC där den måste ökas med en pixel.
------------------
Med vänliga hälsningar,
Sune Andersson, webForum Admin.
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Usch ja, men det finns en dålig lösning.
Att ange fast storlek i en CSS-fil (t.ex. 12px) gör att det ser bra ut i både Netscape och IE.
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg SUNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :f :f :r :)
Jo, du har så rätt... glömde lägga till detta. Tack!
------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik