webForumDet fria alternativet

Låsa layer

8 svar · 511 visningar · startad av McD

McDMedlem sedan mars 20002 137 inlägg

Har en sida med layer tre stycken som är placerade ovanför varandra. I den mittersta layern kommer det att genereras text från en databas. Storleken kommer alltså att bli större (höjden i alla fall). Frågan är nu om man på något sätt kan låsa den nedersta framen så att den alltid ligger kant i kant med den mellersta som kommer att ändras?

Anledningen till att denna fråga kommer upp är att jag har för mig att layern ändrar storlek om jag skriver in text i den (mao nedersta kanten på mitten layern kommer gå över den understa). Genom att varje layer har en bakrundsslice så är det ju viktigt att den mellersta layern alltid är kant i kant med den understa.

Går det att lösa?

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

[Redigerat av McD den 16 jun 2000]

[Redigerat av McD den 16 jun 2000]

Jag kom på det själv! var ju bara o lägga vanliga tabel varvat med lite layers så ändras storleken automatiskt, men det var lite knastigt att få till :)

------------------

www.mcdz.net

CajenkaMedlem sedan maj 200047 inlägg

Har du lust att förklara hur du gjorde?
Väldans nyfiken ser du.....

------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J

MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg

Ska bli intressant om mcd orkar förklara.. det är nämligen rätt jobbigt att få det att fungera både i NS och IE :e (en som lyckats med det)

------------------
M a tti Kolu
www.mk.st

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 579 inlägg

Då kan väll du förklara det, Matti! :e

------------------
Alpha II

-Glad midsommar! :)

MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg

Aldrig! Kolla på koden på http://www.mk.st istället :e

------------------
M a tti Kolu
www.mk.st

Förklaringen :)

ok

1. gör en layer...helt vanlig

2. gör två layer till innåtiden...

2.1) gör en vanlig tabel med alla
värden 0...ram=0,cell=0 innåt i
den första layern. och i den andra
bara bakgund den slicade bliden du
vill ha....

Mixtra och trixa så funkar det...problemet var för mig att jag stirrade mig alldeles för blind på det här med layers det är inte de som har något med detta att göra utan en vanlig tabell..sen att tabellen ligger i en layer det är en annan sak...en tabell blir ju större när man skriver skaker i den och har du då transparent bakgrund i tabellen och i layern tabellen finns i är markerad med en bakgrundsslice så får du automatiskt en sida som anpassar sig efter texten.

satan va svårt det va att förklara :) hoppas du fattar annars får jag göra ett nytt försök!

------------------

www.mcdz.net

CajenkaMedlem sedan maj 200047 inlägg

OK, .....det tog en liten stund.....
Men tack vare en kombination av Mattis källkod och McD:s -hm- utförliga förklaring så har polletten trillat ner!
Tack!

------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J

Va kul att vi kunde hjälpa dig :)

------------------

www.mcdz.net

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb