webForumDet fria alternativet

Nästan transperant lager

8 svar · 517 visningar · startad av HeHo

HeHoMedlem sedan apr. 2000277 inlägg

Jag har sökt igen hela Internet och inte hittat svaret :x kanske någon av er sitter inne med kunskapen.
Jag vill ha en nästan transperant bakgrundsfärg i ett lager. Typ så att man ser själva bakgrundsbilden genom lagret. Om lagret är tex i blå färg så skall det bara vara som en blå "hinna" så allt under syns. Förstår ni vad jag svamlar om :q Går det göra och hur isåfall?

:)

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Är det inte bara att göra en "Nästan transparent" bild i Ex: Photoshop ?

Tror jag ;)

------------------
Explorer in a further region of experience.
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>www.LifeStyleShop.nu</A>

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det går att göra i IE för Windows, med css-attributet filter: alpha(opacity=50,style=0)

Netscape 6/Mozilla har ett opacity-attribut på gång.

I övrigt är det omöjligt. PNG-bilder kan ju vara halvgenomskinliga, men det är det nog ingen webbläsare som har fattat än.

[Redigerat av emission den 13 jun 2000]

martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg

Annars kan man köra med en semitransparent bakgrunds-giff där t ex varannan pixel är svart och varannan genomskinlig. Det kan bli rätt snyggt också

/ m a r t i n

------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
  • Filter-grejen är inte en del av standarden för CSS2, så den bör man lämna ute.
  • I mitt bildbehandlingsprogram går det att göra färger semitransparanta. Kan det verkligen vara det enda....

------------------
-- spango

[Redigerat av spango den 13 jun 2000]

HeHoMedlem sedan apr. 2000277 inlägg

Thank you people, thank you!
Jag följde martins förslag och gjorde en gif med varannan pixel blå och varannan transperant och det blev ju precis som jag ville att det skulle bli.
Vad skulle jag göra utan er :h

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Spango: Vad använder du för bildbehandlings program? :q Jag använder PSP6 och där går det inte att göra semitransparanta bilder!

------------------
<!-- ALPHA II -->

UIN: 58287913

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Nåt jävla skräpprogram som följde med datorn... och vid närmare undersökning visar det sig att giffarna inte alls blev halvtransparanta... trots att man kunde välja transparensnivå... *skäms*

------------------
-- spango

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Grundläggande fakta:

Semitransparens stöds inte av något av de vanliga bildformatet, förutom PNG. Tyvärr stöds inte PNG:s halvtransparens särskilt bra av någon webbläsare.

En variant skulle kunna vara att rastrera en gråton i PhotoShop, och sedan radera detta raster från originalbilden. Värt att prova.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)