vissa sidor använder nån typ av buffring.
först laddas sidan och skärmen är blank, sen säger det poff så är sida framme direkt..
hur gör man detta med HMTL eller java-script?
buffer
13 svar · 552 visningar · startad av Danmagnus
Man använder dhtml.
Kolla www.brainjar.com
Där finns ett script som för-laddar alla bilder.
nej det är inte det jag letar efter.
HELA sidan ska buffras upp i minnet innan den visas, inte bara bilderna.
kolla på tex www.spray.se eller vilken stor portal som helst. vad är det för buffringsmetod de använder??..
Det du pratar om (tror jag?) är inte någon buffringsteknik alls. Det är en "feature" i IE och NS som innebär att alla data i en tabell måste laddas klart innan tabellen visas.
För att få denna effekt kan du alltså lägga alla din text i (minst) en tabell (som tex hos spray.se).
Detta är användbart om man tex vill exponera sina reklam-banners innan själva innehållet på sidan visas (se tex http://slashdot.org ), genom att lägga bannern utanför tabellen, men allt annat innom.
/nicclas @ http://www.nic-sys.se
Men går det inte att använda Macromedias "Show/Hide layers" och lägga ett lager över med typ "laddar sida" som försvinnar när sidan laddats in?
Man lägger allt på sidan i ett eller flera lager som anges som "hidden". Sen gör man dem synliga i onload.
/ m a r t i n - easy as that
------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se
www.bratta.com --> scriptomania.. leta fram skriptet där (om ni inte vet sjävla hur man skriver det).
------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.
exakt!!!, är det nån som har nån kod?..
Det här bör fungera i IE iaf...
<html>
<head>
<script language="javascript">
<!--
function visa()
if (document.all){ document.all.lager.style.visibility=visible;
}else{
document.layers.lager.visibility=visible;
}
// -->
</script>
</head>
<body onLoad="visa()">
<div id="lager" style="visibility: hidden;">
Allt som du ska ha i lagret skriver du här....
</div>
</body>
</html>
Anledningen till att det kanske inte funkar i NS är att jag inte vet riktigt vad visible blir i NS men det e bara att byta om du vet det. Jag e lite osäker på om det ska vara citationstecken (") runt visible i scriptet oxå men jag tror att det ska vara som jag skrev det ;)
//M@rtin
exakt!!!, är det nån som har nån kod?..
Öh.. gav ju dig en url.. det kan inte vara SÅ svårt att leta? :p
------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.
till Matti, den måste man ju ha copyrighttexten på :e och det ser ju lite halvtaskigt ut...
Katastrof då.. jag bryr mig inte om hur koden på en site ser ut då jag besöker den och jag är knappast ensam om det. Även om jag skulle kolla på koden skulle jag inte tänka "Ush. Han använder ett skript från bratta.com, jag ska aldrig mer besöka den här sidan igen.." då jag såg koden.
------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.
Måste bara kommentera!
Om du vill att det skall fungera som tex spray.se, gör som jag skrev tidigare. De stora portalerna använder inte div/lager (speciellt inte Spray, se efter själv!).
Om du nu vill lösa det med lager, använd M@rtins kod. (visible skall vara show på rad 8).
För övrigt brukar Brattas kod vara en bra utgångspunk om man vill försöka skriva något eget. :e
/nicclas @ http://www.allanyheter.com
men du vet det där med tables verkar ju inte funka, ska testa det mer senare.