AskilusMedlem sedan apr. 200040 inlägg Jag behöver lite tips om hur jag skall lägga upp designen på min sida. Jag håller nämligen på att försöka göra om hela sidan till en snyggare och mer lättnavigerad sida(Den gamla är för stel och tråkig). Är det nån som vet nån bra sida som tar upp hur man kan strukturera upp allt på ett snyggt sätt eller om ni kan lämna era synpunkter direkt här på forumet så vore jag glad, hur tycker ni att en snygg sida skall vara.
Mvh Askilus
Ps. Jag vet att alla säger att man skall ha sin egen stil mm, men det kan väl inte skada med lite hjälp ibland :)
HallgrenMedlem sedan dec. 19991 606 inlägg Hallå på dig Askilus. Alla har ju olika åsikter som hur en site ska vara för vara snygg och lättnavigerad, så här får du min personliga årsikt.
För att ta fram en snygg site så tycker jag att man ska exprementera med olika nyanser först. Att få fram en färg kombo som är snygg och vänlig för ögonen är rätt viktigt tycker jag. Tex den som används på forumet.
-----------
För att göra en siten lätt navigerade så brukar man använda frames, fast jag har på "äldre dagar" börjat att köra med enbart tabbles och hålla ner storleken på bilderna.
För mig är det viktigt att siten ser bra ut i både 1024*768 och 800*600 så att arbeta med tabbles är helt naturligt för mig.(inte för att det inte går att göra snygga siter med frames)
---------------
Om du väljer att arbeta med tabbles så kan du även ha i bakhuvudet att enligt studier så är det lättast att läsa text som ligger på vänstra sidan av skärmen. Som tillexempel www.9av10.nu (<-- inte någon reklam)
---------------
Tja, det var väl lite om vad jag tycker..
R EkmanMedlem sedan dec. 199921 inlägg Jag tycker tvärtom om det du skrev om text på vänster sida.
Tex den sidan du angav, jag tycker mest det är störande att ha ett enormt fält med enbart vitt till höger, jag skulle nog välja att ha allt i mitten på sidan.
------------------
mvh Robert Ekman
- robert.ekman@home.se
AskilusMedlem sedan apr. 200040 inlägg Det håller jag nog med om. Jag vet också att man läser från vänster till höger och att det därför blir behagligare för ögat med texten på vänster sida, men detta såg ju mest irriterande ut tycker jag.
Men det är ju vad jag tycker, smaken är ju som baken, delad :)
Mvh Askilus
JöbenMedlem sedan jan. 200078 inlägg Jag brukat placera fönstret jag kollar på till vänster...
har då icq på höger sida..
------------------
===============================
===Ohh, I'm the Marlboro man===
===============================
//Jöben
AskilusMedlem sedan apr. 200040 inlägg Kör du med hela fönstret i din Internetbrowser då eller har du minskat ned det.Kan ju vara värt att tänka på, att man skriver allt det viktiga på vänster sida så att inga missar det. (Om ni nu brukar lägga ICQ ovanför browserfönstret alltså).
------------------
"You only have one chance to make a first impression"
Mvh Askilus
HallgrenMedlem sedan dec. 19991 606 inlägg Just det, smaken är som baken...hårig ;)
R Ekman:
Personligen vill jag ha texten i mitten (raka margineraler), men vad jag har hört så är det lättare i både teorin och praktiken att läsa från vänster.
-Hallgren-
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg Känner att fokuset i den här debatten går åt fel håll ;-)
Tycker att det handlar mer om att du (Askilus) borde hitta en alldeles egen design. Gå gärna runt och kolla på lite coola och ocoola siter och inspireras och upptäck var gränserna för webdesign finns. Ta under tiden en funderare på hur du vill presentera dig själv. Tänk ut vad du vill presentera, och fundera ut vilken design som passar bäst för just dina idéer. Plagiera inte utan hitta på något alldeles eget. Om det egna är en vänsterställd textyta, en illblå bakgrund, en galen bild, eller vad det nu är.
Rippa inte (= ta aldrig design, texter, skript och bilder från nån annan). Man får inte det om inte upphovsmannen har sagt att man får. Dessutom ska det vara din design och din sida. Jag skulle bli riktigt sur om jag såg min design på nån annans sida. Det enda man får ta är idéer, fast här bör man vara försiktig också.
Hade den varit kommersiell hade man fått tänka lite annorlunda.
Dessutom tycker jag att den här debatten borde föras i "design"-forumet.
Och att e-postvirus inte borde finnas.
/ m a r t i n - som för tillfället är utan webserver :-(
------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se
AskilusMedlem sedan apr. 200040 inlägg Meningen med detta inlägget var inte att få reda på hur andra gör och sedan göra lika dant.
Meningen var att få reda på vad ni tycker kan vara t ex irriterande och sedan kanske försöka att undvika det(eller om ni har saker som ni tycker är bra som man kanske kan tänka på).
Och när du säger att den här debatten borde föras på design forumet så kan jag ju faktiskt hålla med om det. Skall tänka efter lite mer på vart jag lägger mina inlägg i framtiden :)
Hoppas att jag är förlåten :)
Mvh Askilus
HazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg martin: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv ;)
------------------
//
<title>Hazze</title
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg Hmmm - tips...
Lär dig reglerna - och bryt dem ;-)
Irritera gärna!
Sätt texten till höger ;-)
/martin - fortfarande ingen server - JAG VILL LAJJA
------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se
McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg Hej
* oservera att jag INTE läst vad föregående talare har skrivit, kan bli vissa upprepningar ;)*
Innehåll bra!
Laddtiden Låg!
Navigation lätt!
kompatibilitet Bra!
Uppdateringar ofta!
Design av hemsidor går mer och mer tillbaka till mer stilrena sidor med lite text snyggt uppställt. Enkla länkar små blider osv...Oftast ser en enkel sida betydligt bättre ut en en med MASSOR med krams...
Samt att du får en besökare som verkligen kollar på din sida...
Enkelhet är inte alltid något negativt.
// McD
------------------
McD -
Burgers for the people!
www.mcdz.net
BABBAMedlem sedan feb. 2000280 inlägg
Jag brukat placera fönstret jag kollar på till vänster...
har då icq på höger sida..
Har det inte gått förlångt om man drar in det överskattade "jag-öppnar-min-burk-för-alla"-programmet ICQ i en design diskussion?
------------------
BABBA
http://www.babba.f2s.com
DavidBMedlem sedan jan. 20001 372 inlägg
Rippa inte (= ta aldrig design, texter, skript och bilder från nån annan). Man får inte det om inte upphovsmannen har sagt att man får.
färger räknas inte hit va???
jag tycker att det är snyggt när en sida är upplagd med tables och att de har en annan bakgrundsfärg än själva bakgrunden men det beror lite på vilka färger du har.
------------------
// David
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg Färger räknas inte. Det viktigaste är (antar jag) att huvuddelen av din sida inte ser ut som nån annans sida.
/martin
------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se
Den som vill se lite olika sidor samlade på ett ställe kan hoppa till http://www.snyggt.com där det finns ranking på olika ämnen.
------------------
==========
JaktJanne
==========
<Flash> <Min plats i den binära rymden>