VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Hejsan på er!
En undran: Vad är det som avgör om en frame skall uppdatera det som ligger i framen för tillfället eller om den skall uppdatera det som står specifierat i framesettet?
Om ni kollar här så uppdateras ju det som ligger i framen för tillfället, även om du klickat vidare på en länk.
Men on du kollar här, och klickar in dig på nån länk, så kommer ni alltid tillbaks till det som är specifierat i framesettet...
varför?
------------------
)|(
(o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu
[Redigerat av Vide den 11 maj 2000]
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Den andra länken var helt tom (i NS 4.7), förmodligen för att du använt <body>-taggarna på samma sida.
------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Jag är inte säker på att jag fattar frågan men skillnade mellan sidorna du angav är ju vilken target som avses.
I första exemplet öppnas ju sidan i sin egen ram medans det andra exemplet öppnar sidan i en annan.
Kort och gott:
target="_self"
target="link"
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Matti, menar du att NS inte klarar <body>-taggen inom <noframes>, det tycker jag låter himla konstigt... det måste ju nästan vara en av dom mer fundamentala funktionerna i HTML?
FlashX, Jag har testat att ändra om mellan alla mjliga kombinationer utan resultat...
Tar en ytterligare förklaring:
<frameset framespacing="0" border="0" rows="100%,*" frameborder="0">
<frame name="huvud" src="menu.htm" scrolling="auto" noresize target="_self">
<frame name="sidfot" scrolling="no" noresize target="huvud" src="blank_1.asp" marginwidth="0" marginheight="0">
</frameset>
Ok, här ser vi att den första framen har src="menu.htm", i menu.htm finns det en länk till en annan sida. När jag trycker på den länken så ser ju fortfarande framesettet likadant ut, även fast innehållet har ändrats. När jag nu uppdaterar med F5 (IE) så återställs framesettet till sina orginalvärden (Se koden ovan). Det vill jag inte, jag vill att när jag uppdaterar så skall den behålla den nya sidan som jag kom till när jag tryckte på länken.
Hur göra?
------------------
)|(
(o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Länka till ett nytt frameset som ser likadant ut som det gamla fast med det "nya" innehållet som "default".
/Adam
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Vide, ingen aning, kanske så att NS inte tycker om onödig kod :)
<noframes>
<body>
</body>
</noframes>
Ovanstående gör väl inget vettigt?
------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Jag tror du fattat det där med target lite fel... du ska inte ha någon target i själva frameset-taggen utan där har du name="meny" som ett exempel... i länken skriver du sedan target="meny" om den nya sidan ska öppnas där menyn är.
//M@ritn