webForumDet fria alternativet

Dreamweaver, formulär, lösenord

HTML & CSS

2 svar · 674 visningar · startad av Marre

Medlem sedan maj 20002 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag går tillväga i Dreamweaver 3 för att göra ett forum med ett formulär som besökarna kan fylla i för att svara på andras inlägg m,m. Det ska alltså fungera som en konferens där man kan skriva in saker och läsa andras inlägg. Hur gör jag detta? Hjälp behövs snarast.

Dessutom ska forumen vara lösenordsskyddade för ungefär 50 användare som ska kunna registrera sig med egna lösenord, hur görs detta?

Jag är nybörjare så jag är ytterst tacksam om de svar jag får är utförliga.

Tack på förhand

------------------
Marre

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har endast använt dreamweaver sporadiskt, så jag är inte säker på att jag har rätt men Dreamweaver är väl till för att designa och underhålla html-sidor?

Det du vill åstadkomma är inte möjligt med html, det krävs programmering av script som exekverar på webbservern för en sådan funktion.

Du kan t.ex använda ASP (Active Server Pages) om du kör på en NT-server, det är ett ramverk för att blanda html och exekverande programkod skrivet t.ex i VBScript. Det finns en oerhörd mängd exempel för ASP, kolla på www.idg.se/webstudio för en bra nybörjarskola.

Om du kör på en UNIX-server ligger PHP (www.php.net) nära till hands. Sedan finns ju t.ex Perl (www.perl.org) och en hel drös med andra språk/implementationer.

För att uppnå den funktionalitet som du efterfrågade måste du även jobba mot en databas (eller direkt mot textfiler) på servern.

Om du har möjlighet att köra ASP så kan du titta på http://www.idg.se/mikrodatorn/webbmastern/md9809/ där visas hur man bygger ett forum i ASP.

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Ibland så använder jag mig av Dreamweaver när jag skall skriva in små Asp snuttar på mina sidor. Då går jag bara in och kodar det för hand i Dreamweaver. Men det kanske inte är att rekomendera när man skall skapa stora applikationer, jag vet inte :q

------------------

Mvh Chavez

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2d97a731
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)