GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg Hej!
Jag har en tabell som är centrerad och 620 pixlar bred. Detta är alltså själva hemsidan. Nu vill jag alltså ha en scrollbar textruta i den tabellen (dhtml). Det är ju inga problem att fixa till en sån textruta, men när man kommer till positioneringen så blir det värre. Eftersom tabellen är centrerad så varierar ju pixelavstånden från kanterna på rutan om man ändrar upplösning och då fattar inte jag hur man gör för att få det här lagret att ligga på samma plats...vilken upplösning man än har.
Jag funderade på att helt enkelt fixa till en mycket enkelt javascript som läser av variablerna i screen.height och screen.width och översätter dessa till rätt pixelavstånd. Men grejen är ju den att man inte riktigt är säker på att det funkar...men men!
Jag skulle verkligen bli överlycklig för ett svar!
Min testsida ligger preliminärt här
mvh
RogerMedlem sedan mars 20002 inlägg Jag förstår inte din fråga riktigt.
Vill du ha ett JavaScript som kollar klientens skärm upplösning?
:q
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Humma.. kanske inte det smidigaste sättet.. men gör ett lager och i den sätter du tabellen, på så sätt är den på samma plats i alla browsers.. gör ett frameset med 3 frames, i mitten har du själva sidan och de 2 andra har du storleken på * så att "mellan" sidan blir centrerad. typ:
<frameset cols="*,630,*">
<frame src="vmarginal.html">
<frame src="main.html">
<frame src="hmarginal.html">
</frameset>
------------------
Matti Kolu
www.mk.st
GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg Jo, ditt sätt Matti borde ju funka. Fast jag gillar inte frames... ;)
Jag tänkte alltså om man skriver nåt i stil med:
var left = 10; //som standard
var top = 10; //som standard
if(upplosning1) {
tabellLeft = left + 40
tabellTop = top + 50
}
if(upplosning2) {
tabellLeft = left + 80
tabellTop = top + 100
}
osv
Då kan man ju variera pixelantalet i positioneringen av lagret...eller hur?
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Ja det enda sättet är väl att komma på ett smart sätt att räna ut det på... Självklart måste du ju då läsa in skärm bredden och höjden.. Det kanske kan se ut typ så här.
(skarmbredd/2)+(tabellbredd/2)
Om jag förstått ditt problem rätt...
//M@rtin