webForumDet fria alternativet

Layerborder

13 svar · 519 visningar · startad av aris

arisMedlem sedan mars 200010 inlägg

Kan någon tala om för mej hur man gör för att få en border runt ett layer (div)?

MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg

hm.. enklaste sättet jag kom på var att först göra ett lager och sätta bakgrundsfärgen till svart (eller vilken färg du nu vill ha på bordern), sedan gjorde jag ett lager på den (med en annan bakgrundsfärg) som var 1 px mindre på alla sidor.. wala :e

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Jo så gjorde jag också, men sen när jag skulle göra om det till table i dreamweaver funkade inte det eftersom att dom "overlappade" varran

Om det kan vara till hjälp för nån smart kille som kan dra logiska slutsatser eller nåt så ser just borderkoden ut så här för tillfället:

border: 1px none #000000"

Jag har provat ändra lite grejer men inget framkallar något visuellt

MagnusMedlem sedan dec. 1999187 inlägg

Hallå, "none" säger ju att det inte ska vara någon border....
Testa detta, det funkar iaf på tabeller:
div.dinclass { border: 3px solid #000000; }
sen får du labba vidare.
\\Magnus

[Redigerat av Magnus den 01 apr 2000]

tackar

tackar

Jag hade på lur att man skulle byta ut "none" (vis som jag är) jag visste bara inte till vad

MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg

men det där fungerar ju "bara" i IE..

Om du ska få det att fungera som tabeller så går du först en svart tabell med bredden tex. 300. Sedan gör du en vit tabell i den med bredden på 100% och cellspacing/padding (kommer inte ihåg vilken av dem) på en siffra mellan 1-5 beroende på hur bred ram du vill ha.

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

aMedlem sedan maj 2000522 inlägg

Gör som Matti säger så kommer det att funka i båda läsarna, det spelar ingen roll om man använder cellpadding eller cellspacing om den svarta tabellen bara skall ha en rad & kolumn (vilket den skall). Glöm inte heller att du måste centrera den tabell du lägger i den svarta för att det skall se rätt ut i netscape också.

KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg

Bra att den här diskussionen var uppe just nu. Jag började på en sida åt min klasskompis idag. Den ska heta finansvalpen. Kan någon kolla på www.algonet.se/~halderot/finansvalpen/ och säga vad som är fel. I Internet Explorer blir det rätt men det blir totalt fel i Netscape. Tabellen i mitten blir nämligen helt svart i Netscape. Den ska ju bara ha en svart border! :(

------------------
Kim Halderot
cim@linux.nu

PatrikBMedlem sedan mars 20002 713 inlägg

hello Kim,

det stämmer att NS ej visar den vita bgfärgen. För att NS ska göra det krävs det att det finns ngt innehåll i cellen. Nu har du inte det. Prova att lägga till ett [& n b s p ;] (det mellan klammrarna ska sitt ihop, går ej här då det blir ett blanksteg), så ska du se att den vita bakgrunden kommer fram.

Annars hittade inte DWs Clean Up HTML kod något.

/PatrikB

[Redigerat av PatrikB den 03 apr 2000]

KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg

Tack så mycket PatrikB. Det fungerade faktiskt. :D

------------------
Kim Halderot
cim@linux.nu

FlashXMedlem sedan nov. 1999992 inlägg

:)
Man kan skriva specialtecken även i inläggen.

PatrikBMedlem sedan mars 20002 713 inlägg

Tackar för tipset =)

Och det funkade oxå =)

/PatrikB

[Redigerat av PatrikB den 04 apr 2000]

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb