Hej igen, ärade webForum medlemmar!
Jag återkommer till min frågeställning ang. å, ä och ö när man HTML-kodar. Vilka är det exakt som inte kan se när man skriver vanliga å,ä och ö i fritexten i koden? Vilka operativsystem? Versioner? Någon som vet? Finns det något fall när man helt kan strunta i att byta ut å, ä och ö?
Jag vet att man kan "replejsa" med ö etc. när man kodat klart, men då blir hela min uppbyggnad av HTML-dokumentet raserat eftersom jag börjat koda med hjälp av TAB-indrag.
Tacksam för svar och synpunkter
Benny Henriksen - BLUE SHARK
[Redigerat av Benny Henriksen den 29 mar 2000]
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Varför inte bara skriva "Jag aumlr bäst" eller nåt i koden då. Eftersom du verkar koda för hand får du skylla dig själv =) I princip alla html-editorer byter ju ut äåö direkt.
------------------
Matti Kolu
www.mk.st
Nja, oftast är det så att jag får texten färdigskriven som skall vara på sidan och då är den ju skriven med tecknena å,ä och ö och då brukar jag klippa och klistra...
Jag tycker jag har bättre kontroll utan editor...
CssonMedlem sedan feb. 2000438 inlägg I Homesite 4 går det att ersätta alla "Extended Characters" med ett kommando, och lika snabbt kan man ändra tillbaka dom igen så att texten blir läslig. Det går iofs också att ställa in att den ska ändra automatiskt när man skriver, men det är en smaksak.
/Csson
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Hur viktigt är det egentligen att byta ut å, ä, ö? Vilka är det som kan ha problem med det?
Själv byter jag aldrig ut det och har inte stött på problem än som jag har sett iaf.
Andreas
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg De enda som brukar uppleva några problem är de som använder Mac när de kodar sina sidor (beror på den teckentabell Mac använder). Använder du Windows eller Unix/Linux skall det inte vara några problem (under förutsättningar att du vänder dig till en svensk publik, som använder teckentabellen ISO-8859-1).
------------------
Robban < robban@lipogram.com >